LH 711
06.april 2013
0945-1430 (Scheduled)
FRA-
NRT
Airbus A380-800
D-AIMJ (Brussel)
Plats 28H
Efter några härliga dagar i Tokyo var det tyvärr dags att vända hemåt och vi valde samma väg till flygplatsen på väg tillbaka med metroavgång 0553, gääääääsp. Framme på Narita 0714 och möttes av 4 check-in diskar utan kö och blev snabbt incheckade med mig fortsättandes till Arlanda på en separat bokning. Security och passkontroll gick fort och vi valde att besöka Untied Red Carpet Club för frukosten.
Boarding precis på tid och flygvärdinnans kommentar ”you seem to be eager to get back to Eurpe” är mer en beskrivning av att jag går fort än att jag ville lämna Japan. Vi hade från början fått 27G och H men då det blev fönsterplatser lediga tog vi chansen att flytta över. Sparklig wine även denna gång, klockan är ändå efter lunch någonstans i världen och snart var vi på väg. Såg
SAS A340 OY-KBC, som denna gång fick klara sig utan mig ombord, klargöras för turen till
CPH.
Upp i luften och en relativt skakig utflygning även den här gången även om det inte var fullt så illa som på vägen in. Fick berättat att 380n bak är relativt känslig för vind och att man därför bör undgå den bakre sektionen om man kan.
Drink och snacks även denna gång men nu blev det en Bloody Mary istället som tack vare turbulensen blev mer shaken än stirred men smakade gott för det. På vår sida av kabinen hade vi Airhost-San som verkligen trivdes med sitt arbete och såg till att passagerarna skulle ha det gott ombord.
Matvalet föll även denna gång på den västerländska varianten och inleddes med någon form av rökt lax och krabba tillsammans med ett tyskt Riesling vin. Inte helt imponerad av smaken på maten men låt gå.
Till varmrätt valde jag så en ”Beef Casserole” och en 2008 Chateau La Roque de By och även här var vinet bättre än maten (jag är glad att jag är ung och har bra tänder).
Avslutade serveringen med Brownie, frukt och kaffe, en riktig höjdare. Cognacen glömde jag bort och fick inte heller frågan om jag önskade en.
Under flygningen blev det lite sömn, några serier på IFEn och en mid-flight snack som crew kom runt med ett par gånger. Jag hade hoppats på någon typ av buffet likt den
SAS har i C men tyvärr letade jag förgäves och saknade den då man ibland vill ha saker mellan rundorna och inte bry crew utan ha friheten att bara plocka själv.
Strax efter Helsingfors märkte vi att någonting inte stod rätt till då crewet hade börjat förbereda serveringen för längesedan utan att ha gjort en antydan till att börja och sprang fram och tillbaka i maskinen. Bägge pursrarna såg också tämligen uppgivna ut utan att vi förstod varför. När serveringen började stod det dock klart att det bara fanns 5 stycken av det ena alternativet (kycklingen) på grund av felcatering i Tokyo. Jag hade tur (trodde jag) att få den medan resesällskapet drog vinstlotten och fick futtichini med räkor. Den kycklingen var smakmässigt ett bottennapp och här var det verkligen tal om att skölja ner den med cola, inte bra Lufthansa!
Vi blockade på samma gate som vi hade åkt ifrån och till skillnad från i Tokyo höll man här var bottenvåningen så att first och business pax kom fort igenom passkontrollen. Frankfurt är och förblir den värsta flygplatsen jag vet näst efter
CDG och för att fördriva tiden tog vi oss en kaffe på Starbucks och gick igenom Lufthansas world shop innan vi letade oss fram till nästa flight