Javel, aguktida for media har trolig startet.
Overbooking er common practice hos alle nettverkselskaper. Faktisk kan man ga sa langt a si at selskaper som flyr höy-frekvente ruter og ikke overbooker mister mye mye penger. Fordi hver sete som forblir ledig kan ikke bli solgt i fremtida. Og jo mere fleksible billetter man selger, jo större er jo sjansen for no-show & rebooking.
Noen rute-omrader viser utrolig höye no-show rater. Andre viser nesten ingen no-show. Dette er noe som en godt Revenue Management vet, tar inn i betraktning og jobber med. Og - uansett hvor gode de Revenue Managers jobber - fra tid til tid vil det bli flygninger som er (voldsomt) overbooked. Men dersom man ser over en antall flygninger, sa vil man se at "spillet" gar bra og gir selskap
XYZ meget positive resultater.
Pa toppen av dette intensjonelt overbooking kommer operative overbookings. Dvs ombooked pax pga kanselleringer, missed connections etc eller fordi man ma frakte en crew fra A til B pa kort varsel.