Dette er en interessant problemstilling, spesielt på vinterstid, der det kan oppstå trøbbel grunnet vær og vind. Enkelte dager kan det være så ille, at alle fly blir kansellert i flere timer. Dette skaper problemer, også dagen etterpå grunnet crew som får for lite hviletid.
Hvordan skal man kunne lage en lov som forbyr å la folk stå igjen på flyplassen, men samtidig få unna disse passasjerene? Forby å selge mer enn 80-90% av setene? Dette betyr i så fall at snittprisen på billettene øker for å dekke opp inntektsbortfallet, noe som igjen gjør at færre flyr, og dermed må prisene økes, noe som igjen... og så videre. Er dette en ønskelig situasjon?
Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet. I 98% av tilfellene der et fly er overbooket, så ender det enten med at det ikke dukker opp folk, slik at alle kommer med, evt. får en noen frivillige til å stå igjen. I 98% av de resterende 2% er det kun snakk om venting til neste avgang, som i de fleste tilfellene er innenfor få timer.
Jeg husker når jeg reiste til USA for å studere på 90-tallet. På min første tur over dammen var
SAS-flyet
CPH-
EWR overbooket. Dette endte med at vi 4 som dro sammen alle ble booket om via
ORD i stedet for mot en kompensasjon på $400 cash hver. Enden på den visen var at vi likevel rakk samme flyet
MSP-
RAP med en gratis bil på kjøpet.
Totalt sett mener jeg derfor hele problemstillingen blir feil. Summen av alle positive elementer er så pass mye større enn ulempene til ytterst få som må stå ufrivillig igjen. Kan
SAS (og veldig mange andre) holde prisnivået nede på denne måten, så er det noe som kommer alle til gode. Det synes jeg vi skal være glad for, ikke slå opp med krigstyper i avisen som en skandale.