View Single Post
Old 10-04-2013, 22:10   #13
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Boeing Seattle

Om ikke roadtrip'en hadde bydd på mange inntrykk, ville ikke lørdag 30.mars være noe dårligere. Denne dagen stod Boeing Factory Tour'en på programmet. Ingen bilder fra selve omvisningen, da dette er forbudt, men jeg kan jo si at det var en veldig spennende omvisning med en dyktig guide som hadde mange artige historier på lur.

Unormalt mange Dreamlinere på bakken denne lørdagen, på grunn av flyforbudet. Inside informasjon sa at Sonja Henie stod i malehangaren (som noen dager senere ble bekreftet av de publiserte bildene på Paine Field-bloggen) men døren inn der var lukket så jeg fikk aldri sett henne med egne øyne.

Et bilde tatt fra Boeing Strato Deck (utsiktsterrassen over Future of Flight) av Boeing Assembly Building (BAB)

BAB er kanskje det mest imponerende byggverk jeg noen sinne har sett. Det var så svært at det var vanskelig å skjønne.

Første stopp var 747-produksjonshallen. Jeg så en 747-8F som skulle til Nippon Cargo. Denne fikk påmontert landingshjul og stod rett foran oss. Bak den var det enda en 747-8F som holdt på å få de forskjellige delene av fuselage satt sammen. Foran denne 747-8F, helt ved “utgangsdøra” stod en 747-8 i pax-configurasjon. Basert på rudder, antar jeg denne skulle til Lufthansa. Bare det å ha et rom som har plass til tre 747 etter hverandre, sier jo litt.

Deretter bar det over til 777-hallen hvor en Emirates 773 nesten var ferdig skrudd sammen. I 787-hallen var det 2 British Airways 787 som holdt på å bli montert, i tillegg til en som hadde ANA-maling på seg.

Denne omvisningen var en utrolig opplevelse, som jeg virkelig anbefaler alle som er i Seattle-området om å få med seg!

Tilbake på Future of Flight gikk jeg amok i Boeing Store (bikkja mi spiser i øyeblikket middag fra sin nye matskål med “Sit – Stay – Fly” og “Boeing” printet på, etter å ha vært på en luftetur med sitt nye Boeing halsbånd og lenke) Når snøen smelter på veiene her på Sørlandet hiver jeg meg på landeveissykkelen min med Dreamliner sykkeltrøye og bukse. Og på kontorpulten står det nå en B747-8 i 1/200 med sunrise livery og landing gear extended

På lørdagskvelden var det tid for å møte Karlene og hennes ektemann. Vi dro alle sammen ut og spiste middag på en restaurant nede ved vannet.

På søndagen var det avreise dag fra Seattle. Før vi startet sightseeingen, sjekket vi kjapt og greit ut av hotellet. Vi kjørte opp til Space Needle hvor vi fant en gateparkering i nærheten.

Vi prøvde å komme opp i Rom Nåla lørdag ettermiddag, men da var køen veldig lang. Vi bestemte oss derfor for å møte opp ved åpning søndagmorgen, klokken 0930. Da var det nesten ikke folk, og vi fikk kjøpt billetter på en automat og kom oss rett opp med heis.

Utsikt fra toppen ut mot Puget Sound.

Klarvær og ubegrenset sikt. Helt klart en forbedring fra det begredelige greiene jeg opplevde i fjor, med overskyet vær, kaldt og regn. Den gang stakk bygningene i Downtown opp i skyene og jeg ante ikke at Mt Rainier fantes engang.

Etter Space Needle kjørte vi ut til Museum of Flight på Boeing Field. Tok ikke så veldig mange bilder, men her er ett fra airpark'en på utsiden, av den første B747.