Årets påsketur gikk til statene Oregon og Washington på USAs vestkyst. Vi har familie og venner i området, og da fant vi ut at vi kunne ta en uke ferie i påsken og reise for å besøke dem.
Booking av flybilletter skjedde wideroe.no uten for mye trøbbel. Det gjaldt å finne billetter som var nogen lunde fornuftig priset i påskeferien, og da ble det til at utreisedato ble 25.mars, med grytidlig avreise
KRS (0605) en 8 timers layover i København (iiiik), en 13 timers layover i Chicago, og hjemreise 2.april. Vi bestilte to separate billetter, en til meg, og en til mor og far. Jeg tenkte at hvis jeg skulle benytte meg av Optiontown og mamma og pappa ikke ønsket det, ville det være vanskelig å få til om vi var på samme booking.
Reiseruten så med det slik ut:
25.mars
KRS-
CPH WF262
25.mars
CPH-
ORD SK943
26.mars
ORD-
PDX UA1585
2.april
PDX-
ORD UA640
2.april
ORD-
CPH SK944
3.april
CPH-
KRS WF277
Med flybilletter i boks booket vi hotell i Chicago og to netter i Salem, OR. I Chicago betalte jeg rommet med 25000 Hhonors poeng, på Hilton Chicago O'Hare Airport, og i Salem, som er statshovedstaden i Oregon, booket vi et dobbeltrom på La Quinta til 450,- per natt. Leiebil ble ordnet gjennom Expedia og vi fikk bekreftet leie av “Chevrolet Tahoe or similar” i en uke for den nette pris av 2400,- Da avreise nærmet seg, booket vi også to netter i Seattle på samme hotell jeg bodde på under lynvisitten min i fjor (
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=101372) nemlig Arctic Club Doubletree by Hilton Downtown Seattle (phew.)
Så, pakket og klare palmesøndag kveld/natt, var det bare å finne loppekassa og håpe at 0330 ikke ville komme på en stund.
Men det gjorde det jo selvfølgelig, og etter en natt med lite søvn fikk vi bagasjen ut i bilen og kommet oss avgårde ca klokken 0400 med undertegnede bak rattet og resten av gjengen sovende i passasjer- og baksetet. Jeg hadde kjørt i ca 5 km før jeg møter en bil som kommer kjørende motsatt vei som meg. Etter at jeg har passert et kryss, ser jeg denne bilen snur og følger etter meg. Etter litt, skrur han på blålysa. Da er det bare for meg å blinke pent inn til siden på et busstopp. Når sant skal sies, var jeg på vei gjennom et.. Vel, belastet område, og mørke Mercedeser er tydeligvis foretrukket kjøretøy blant “businessfolka” her. På spørsmål om hvorfor vi var så tidlig på'an, hvorpå jeg svarer at vi skal til Amerika på ferie, blir jeg ønsket god tur videre, og Onkel Politi slipper meg fri.
På Kjevik sjekker vi inn på automat, hvor jeg får tildelt nytt sete på SK943. Rad 18 var 18 rader lengre foran enn det jeg hadde reservert. Mamsen og papsen beholdt sine seter på rad seksogtredve, mens unge lovende hadde blitt plassert fremme i economy extra. Med ett så jeg plutselig litt frem til 9 timer over Atlantern i en Airbus.
Med 2 stk kolli avlevert i bagdrop, bar det avgårde gjennom en sikkerhetskontroll uten kø, og inn i den nyoppussede avgangshallen som faktisk er blitt ganske så fin. Det er i alle fall en stor forbedring fra hva som var før. 7/11 er byttet ut med Deli de Luca og interiøret har fått et realt ansiktsløft. Etter en yoghurt og appelsinjuice, var WF262 klar for boarding.