Det hele handler om oppdragelse, for både barna og foreldrenes del. Tar man gode forhåndsregler er det nesten ett fett for et spedbarn om det befinner seg i et fly, bil eller et hjem, for den sakens skyld. Nok bleier, sovemuligheter og ikke minst pupp er alfa omega for å reise med de minste barna. Det er enklere å reise med et barn på under ett år enn et mellom 1 og 3. Fra 3-4 års alderen og oppover er det hvordan barnet har lært oppførsel i det offentlige rom som gjelder, og hvordan foreldrene håndhever det.
Jeg har selv reist en del med mine barn fra de var "flyvedyktige", og har enda til gode å få henvendelser fra andre reisende om at barna er til bry. Bassinette er gull for de minste og nok underholdningsprodukter for de som er litt eldre er viktig. Gode forberedelser om hvor lenge flyturen skal vare og positiv oppbygging før reisen er også viktig. Vet de på forhånd at flyreisen varer like lenge som f.eks en dag i barnehagen har de allerede fordøyet "sjokket" over hvor lenge man skal være ombord før man faktisk er ombord og spørsmålene om "når er vi fremme" kommer før man har tatt av.
Jeg reiste nylig i C t/r
OSL-
EWR med 6 åringen, absolutt null problem i forhold til andre reisende. I min bok skal det bare mangle at en 6 åring oppfører seg, selv om det desvverre ikke er alle som er enige i meg i det og lar de gjøre som de selv vil, uansett om de befinner seg i fly eller andre steder. På turen over var det et spedbarn med mor og far på 1A/B. I løpet av de ca 8 timene turen tar hørte jeg ikke et eneste skrik. Pappaen gikk riktignok store deler av turen rundt i kabinen med barnet i babybjørn, uten at det plaget meg. Hvis det var det som måtte til for å slippe skriking, så har de løst det på en glimrende måte for barnet, de selv og oss andre.
Dette er vel strengt tatt en repitisjon av hva mange andre har skrevet i tråden, og det hele koker ned til hvordan foreldrene tenker og gjør ifm reise med barn. Ta forhåndsregler, så ordner det meste seg, til glede for barn og voksne.