Det er blitt tirsdag 8. november og det er i følge flybillett og avtalebok på tide å dra hjem igjen.
Direktebuss tar oss fra Haneda´s terminal 2 og over til Narita (
NRT), det er lite trafikk denne morgenen og mye å se, den drøye timen går fort unna i behagelige busseter.
JA-786, en Boeing 777-300, skal fly oss til London i dag :
På vei inn i
ANA´s særdeles komfortable´staggered Businesseklassekabin; som en ser er det kun 4 seter, eller kanskje en heller skal si kabiner i bredden.
Det eneste negative jeg kan komme på med disse flotte, nye løsningene er at det blir færre vindusseter tilgjengelig; annenhver rad i business her har i realiteten ikke vindusplass fordi ´skapet i suiten er plassert mellom setet og vinduet. Reiser en sammen med noen og gjene vil sitte inntil hverandre er det heller ikke stedet for det. Reiser en derimot sammen og IKKE vil sitte for tett, er dette den perfekte kabin.

Turistklasse skimtes bakerst. Ganske så interessant kabinløsning
ANA har på disse 777´ene; Business + First tar godt over halve plassen ombord, turistklasse er overraskende liten bakerst i flyet.
Det ble frigjort bonusseter i First på denne flyvning 3-4 dager før avgang, men da dette var den eneste av flightene i Dividend Miles-bestillingen min som hadde First ble det ikke aktuelt å punge ut med 1000-lappen i ombookingsgebyr og 20.000 miles ekstra, og
ANA´s nye Biz var virkelig alt jeg kunne trenge og ønske meg.
Jeg hadde trodd at interiøret på 787 var eksklusivt for denne flytypen, men gjenkjenner setene i turistklasse, og bar/galley-områdene på denne forholdsvis nykonfigurerte 77W´en.
Her kan en innta en rimelig laidback positur under takeoff om ønskelig,
Setet og fotskammel her er utgangspunktet for det som ved enkle tastetrykk blir en helt flat og behagelig seng.
Alle
ANA´s tekniske løsninger inkl. sete, bord og underholdningstilbud er veldig intuitivt og praktisk lagt opp, 12 poeng !!
Og ja, synes dette er litt stas i starten av en lang flytur :-)
Drikker ikke mye alkohol ellers, men litt edel vare på fine flyturer kan være veldig hyggelig.
Under første servering velger man en hovedmeny, jeg hadde helt siden billettbestilling gledet meg til at japanske kulinariteter skulle sjekkes ut
Etter første måltid er det i realiteten a´la carte på resten av turen: en bestiller fra en forholdsvis rikholdig meny; hva en vil, når en vil.
Jeg satt jeg nesten og ventet på å bli sulten igjen, såpass mye spennende var det på menyen :-)
Noodlesuppe blir hovedrett til neste måltid.
Fikk dessverre ikkje helt swong på matbildene, men både mat og servering var suveren !
Skal bestreve meg for å unngå sete over vingen neste gang på lang dagflyvning, måtte strekke hals for å kunne se landskapet vi fløy over.
´Turen gikk så alt for fort´ (?) Tja, nei; egentlig var de 12,5 timene akurat lenge nok.
En halvtime før landing får vi overaskende overrekt denne hyggelige hilsenen og en
ANA 787-kortstokk fra vår hyggelige vert i kabinen :
Etter 12 og en halv times behagelige ettermiddag lander vi på London Heathrow, og klokken er ennå ikke mere enn 15.15 :-)
Et siste blikk på vår
ANA Boeing 777 som har flydd oss trygt og lukseriøst hele veien fra Tokyo
- - - - - - - - - - - -
Vi debrief´er i SK´s ´London Lounge´ med mat, dusj og mail-oppdatering, deretter er det mer eller mindre
snipp, snapp, snute; sove seg hjem på rad 1 hos Sas, som forøvrig er i rute :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Andre TR´s :
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=50853
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=52869
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=50098