View Single Post
Old 26-03-2013, 08:28   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default British Airways til California

En god pris ut av januarsalget til British Airways på WTP+ til SAN ble oppgitt. Den gode prisen kunne jeg få i påska også - så hvorfor ikke tenkte jeg? Jeg har jo ikke reist interkontinentalt siden jeg reiste F til NRT med Airbus 388. Jeg var selvsagt forberedt på en langt mindre behagelig reise enn det. Men har nå overlevd lange interkontinentale strekk på Y så Y+ kan umulig være noe verre. Etter å ha lest litt her og på Flyertalk viste det seg at WTP+ kunne oppgraderes til CW for nærmest ingenting. Etter noen telefoner frem og tilbake til BA fikk jeg oppgradert tilbaketuren. Da får jeg heller lide meg igjennom 11 timer den ene veien i semimonkey.

Dagen kom. Jeg våknet før vekkerklokka - noe som er typisk når jeg skal ut å reise. Skjer alltid. Tbanen var presis, flytoget var presis - var ikke noe som kunne gå galt nå tenkte jeg. Vel oppe på OSL var det noen som aldri hadde reist før i ecokøen (husk jeg har jo ikke noe status eller reiser foran gardinen) som tok litt tid. Stod vel der i 10 minutter før jeg fikk droppet bagasjen og boardingpass. Meg var det ikke noe problemer med. ESTAen var i orden, APIS var i orden ja alt som det skulle være. Gikk till sikkerhetskontrollen, her igjen var det folk som aldri hadde reist med fly før så det tok litt tid, men ikke noe uutholdelig lenge.

Støvet så inn i bokhandelen for å kjøpe meg en bok så når det var gjort var det taxfree tid. Kjøpte med noe alkohol (over kvoten for USA så jeg klarerte det, men de brydde seg fint lite), og litt sjokolade. Satte meg ned på en bar og kjøpte en pils til 99 kroner. Første og siste gang jeg kjøper pils der. Da betaler jeg heller 250 NOK i OSL lounge neste gang. Men da fikk jeg den sure beskjeden om at flygningen videre til SAN var 1 1/2 time forsinket via SMS og mail. Go to gate dukket opp og jeg trasket igjennom passkontrollen. Igjen var det mange nordmenn som ikke skjønte hvem fasttrackboarding var for (jeg gikk ikke der, igjen pga uten status og bak gardinen).

Vel ombord fikk man en forsinkelse på 15 min pga slottid eller noe, det gjorde meg ingenting. Serveringen bestod av wraps og valgfri drikke i mitt tilfelle Heineken. På vei mot LHR lå vi vel ca 10 minutter i strafferunder, men etterhvert så var det vår tur og kapteinen skrudde på setebelteskiltet.Man kan faktisk få litt tendenser til motion sickness i de strafferundene, dette er basically 10 min med bare svinger.. En kort taxi bort til terminal 5A så var det bare å komme seg på international connections. Igen var det folk som ikke hadde vært ute (av diverse nasjonaliteter) og reist før i sikkerhetskontrollen som brukte mye tid med laptop ut osv. Vaktene var ihvertfall tydelige på hva de ville ha. Sikkerhetskontrollen pep på meg her (pep ikke på OSL så sikkert random kontroll) og jeg fikk en patdown. Intet ble funnet og jeg hadde heller intet så det gikk greit.

Gikk ut og trasket litt i butikkene og drakk litt øl på et par av pubene der var tidsfordrivet mitt. Da dukket opp etterhvert en B gate på skjermen så det var bare å sette kurs for toget. B delen er en rimelig rolig del (har vel mest langdistansefly tror jeg sammen med C), med relativt få fasilliteter. Igjen var det nordmenn i køen for flyet til SAN som ikke skjønte hvem fasttrack var for, ja de snakket norsk. Boardingpasset lyste grønt så ingen opup selv om WTP+ var stappet, jaja tenkte jeg, er nok litt for mye å håpe på uten status.

På vei ned til flyet var jeg litt for nysgjerrig på hva en sikkerhetsvakt holdte på med og ble derfor tatt til side av fyren for en "random" patdown. Herrejesus, men også det gikk greit. Stay tuned!

Bilder kommer etterhvert. Nå får jeg sove litt tror jeg.
Hypern is offline   Reply With Quote