View Single Post
Old 22-03-2013, 11:04   #29
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Jeg blir bare mer og mer kritisk til dette for hver artikkel og innlegg jeg leser. Braathens Best/Back is back, men nå til og med uten gardin!

Reiste med LH2457 OSL-MUC for tre uker siden i C, hvor det i løpet av den første halvtimen av flighten var to-tre personer som prøvde seg på toalettene foran i kabinen... disse ble håndtert av et crew som i løpet av 15 sekunder hadde sendt passasjerene ut av C kabinen og til toalettene bak i maskinen.

Det var vel noe i denne gaten jeg hadde håpt at SK ville legge seg på etter hvert; to servicekonsepter (klasser), og da economy og business, men mer utmeislede konsepter og klare rammer, med tillegg av muligheter for tilbud og salg av billetter C klasse.

For øvrig er min oppfatning at folk flest, gradvis men merkbart, nå tenderer å gå mot å være villige til å betale for luksus igjen. Det er klart en forskjell fra de siste fem til 10/15 årene, hvor pris pris pris har vært fokus. Venner og bekjente som aldri har gjort noe annet enn å studere markedet med lupe på jakt etter superbillige DY billetter, flesker nå til på (de tidvis hyggelige) Z og P salgene til LH og LX (da særlig på IC), for ikke å glemme BA sitt svært så hyggelige C-tilbud til LHR. Se også på charteroperatørene hvor loungetilgang er på vei inn. Til og med Kjos, som man vel for 10 år siden aldri trodde ville ha en eneste premiumstol for salg i sine produkter har nå kjøpt Dreamlinere med nettopp en egen premiumkabin.

Denne forenkingen og tilnærmingen til lavprismodell skulle SK gjort for 10 år siden (og kanskje lenger siden) - da var nettopp kostnaden ved å fly den eneste faktoren folk tok i betraktning ved bestilling av billetter. Poenget mitt er at dette kommer for sent, og i et marked som synes å være i forandring igjen... Men det at noe skjer alt for sent, og senere fordrer nok en kostbar omlegging, synes ikke å være noe nytt i SK historien.
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by LNv22; 22-03-2013 at 11:10.
LNv22 is offline