View Single Post
Old 20-03-2013, 09:07   #201
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Visum/passregler hovedtråd (2011/2012)

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
1
Først blir det en kjapp tur med Thai til Dhaka, Bangladesh. Bangladesh sin ambassade sier at jeg som nordisk borger kan få Visa on Arrival når jeg ankommer Dhaka, men leser diverse plasser at flyselskap har nektet passasjerer uten visum, da de ikke kjenner reglene godt nok. Noen her som kan si hva det står i "forskriftene", og om jeg må være forberedt på problemer?
http://www.landsider.no/land/bangladesh/reise/innreise/
"
”Visa on arrival”

Siden Bangladesh ikke har egen ambassade i Norge, er det normalt mulig for norske borgene å få et 15-dagers visum ved ankomst Shahjalal International Airport i Dhaka mot å betale en avgift på 51 USD. Medbring amerikanske dollar (evt. britiske pund eller Euro) i kontanter, da kreditt/betalingskort bare unntaksvis kan benyttes på flyplassen. Det er en fordel å ha små sedler, da de ofte ikke har veksel. Et invitasjonsbrev fra en organisasjon eller privatperson kan hjelpe i prosessen med å få visum på flyplassen, men er normalt ikke påkrevd.

Ordningen med visumutstedelse på flyplassen blir tidvis suspendert av bangladeshiske myndigheter, f.eks. som et sikkerhetstiltak i forbindelse med statsbesøk o.a. Det skjer også at ansatte i flyselskaper som flyr til Dhaka ikke kjenner til ordningen om "Visa on arrival" for borgere av land der det ikke finnes bangladeshisk ambassade. Dette har ført til episoder hvor nordmenn uten visum har blitt nektet ombordstigning på fly som skal til Dhaka. I de aller fleste tilfeller fungerer imidlertid ordningen med visum ved ankomst greit. Dersom man reiser ut av landet på annen måte enn man kom inn (i praksis ved å fly en vei og reise landeveien til India den andre - det er ingen grenseoverganger til Myanmar som er åpne for utlendinger) er regelen at man må ha ”change of route permit”. Dette fås på immigrasjons- og passkontoret i Dhaka."

Det er for tiden opptøyer og uro i Bangladesh så det er jo en viss risiko for at ordningen er stoppet nå.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline