View Single Post
Old 22-02-2006, 09:32   #92
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Quote:
Originally posted by Isbamse

Quote:
Originally posted by Flaps40

Jeg tar kommentaren med fatning, og har forståelse for at piloter med SAS betingelser blir provosert av mine uttalelser. Men jeg tror faktisk man må erkjenne at det må dramatiske tilpasninger til, også lønns messig, om man i f.eks. SBU skal makte å opprettholde markedsandel i forhold til andre 'medlemmer av SAS familien' med et betydelig lave cost level. Vi har jo allerede sett at en del ruter er overtatt av Spanair og KF i CPH. Jeg tror det er bare begynnelsen om ikke også ansatte er villig til å inngå betydelie 'concessions'.
resultatet av dette blir jo bare en nedadgående spiral av kostnadskutt inntil alle tjener det samme som slavene på wal-Mart...
Hele argumentet om at man må ned på samme lønnsnivå som i air Baltic eller Spanair er befengt med en rekke problemer.

Kan Spanair og air Baltic (eller andre selskaper i disse landene) overta all produksjon gjort av deler av SAS-konsernet som er dyrere? Der tror jeg vi må si at svaret er nei. I tillegg, dersom man skulle få en storstilt outsourcing til disse landene så er det rimelig at lønnsnivået der presses opp til noe i nærheten av vestlig standard. De baltiske landene og Spania er vel ikke tettere befolket med piloter enn andre land, og tilbud og etterspørsel vil da drive opp lønningene der.

Det andre er det som Farmer bl.a. peker på knyttet til utnyttelse av piloter og CA'er i SAS, som etter sigende ikke alltid er spesielt god. Her er det vel en oppgave å gjøre. Jeg tror nok det er riktig som flere påpeker at det er et behov for fleksibilitet i mange retninger, men det blir feil å utelukkende peke på en gruppe arbeidstakere. I tillegg så tjener ikke SAS piloter spesielt mye bedre enn andre piloter i tilsvarende selskaper (blirt det hevdet).
TOS is offline   Reply With Quote