View Single Post
Old 21-02-2006, 21:42   #82
cabincruiser
ScanFlyer Blue

Default Replying to Topic 'Nye innstillinger'

Quote:
Originally posted by CK

Enig, Farmer (velkommen som moderator). Det er ikke lønnsnivået som det er noe galt med, men det er den store kloke boken som heter kollektivavtalen (jeg har sett den som gjelder for WF og den er på størrelse med en velfyllt utgave av National Geographic. Denne og utfordringer på scheduleringssiden. Ofte vil man ha for liet crew til å gjennomføre flygninger - og må kjøpe fridager - mens man andre dager har folk sittende og lese VG på crewrommene rundtomkring. Dersom pilotene kan løsne litt på kravene i kollektivavtalen og være noe mer fleksible, og man fra ledelsens side tar tak i schedulering og planlegging tror jeg svært mye kan være gjort.
Jeg antar du vet hvorfor kollektivavtalen er såpass fyldig?
For alle andre som ikke måtte vite det: Flygende personell er unntatt fra arbeidsmiljøloven av en eller annen merkelig grunn (unntatt de avsnittene som omhandler oppsigelse og avskjed). Derfor må vi ha en detaljert avtale som regulerer de tingene alle andre arbeidstagere tar for gitt - nemlig arbeidstid og fritid.

I gamle BU var det ofte sånn at den ene tjenesten var den andre verdt, og "jeg klør din rygg - du klør min" osv. Dessverre virker det ikke slik lenger. Det har blitt for stort og uoversiktlig. Og man blir etterhvert lei av å bare klø, og aldri bli klødd selv.

cabincruiser is offline   Reply With Quote