Quote:
Originally Posted by gilera
Nikon eller Canon er litt hipp som happ. Det er mest smak og behag når alt kommer til alt.
Satt det litt på spissen: en 5D mkIII tar ikke bedre bilder enn en 550D rett ut fra kamera, men det er en helt annen verden når man skal etterbehandle bildet. Hvis du ikke etterbehandler bildene i f. eks. Lightroom etterpå, men bare kjører JPEG bilder i stedet for RAW, kan det være greit å spørre seg om det er verdt mangedobling av prisen for et fullformathus. De krever også mye mer av optikken.
|
Enig i dette, i alle fall med normale motiver og under gode lysforhold. De dyrere kamerahusene utmerker seg først og fremst ved
- dårlige lysforhold, der man trenger gode støyegenskaper ved høy
ISO
- ekstremt kraftig lys eller mye bevegelse i motivet, slik at man har bruk for 1/8000s lukkertid (de litt rimeligere kamerahusene har gjerne minimum 1/4000s, har aldri brukt kortere enn 1/2000s for min del...)
- ekstremt høy "skuddtakt" (fps), men her er det gjerne slik at kameraene med høyest oppløsning har ganske moderat fps (dataene skal prosesseres også)
- utilstrekkelig brennvidde i forhold til motiv, slik at man må beskjære bildet betydelig
- behov for ekstremt store utskrifter som skal betraktes på nært hold
- behov for spesialfunksjoner som mange forhåndsinnstilte manuelle hvitbalanser, lagring på to minnekort samtidig, fjernstyring av blitz etc
- behov for ekstrem driftssikkerhet og/eller bedre tetting mot vær og støv
Quote:
Originally Posted by gilera
Jeg har hatt stort hell med både 30D og 5D fra luften. Da med et EF 17-40L objektiv. Kan være greit å velge et objektiv med bildestabilisator.
|
Velger du fullformat Canon og objektivene
EF 17-40mm L f/4
EF 24-105mm L f/4 IS
EF 70-200 L f/4 IS
så skulle du ha en kjempebra og nærmest helproff pakke for nærmest enhver anledning på land og i luften, uten at det er uoppnåelig for en vanlig lønnsmottaker (ikke at jeg vet at trådstarter er det...).
Quote:
Originally Posted by Polaris
(...) Man trenger liksom ikke noe helt sinnsykt vanvittige greier for å få OK bilder ut av vinduet altså  Vel så viktig er rene vinduer og rette innstillingene....
|
Sant nok, men det beste er jo å kunne åpne vinduet og stikke ut objektivet, da!
Og når objektivet først var ute av "luken", kunne man ta f.eks dette bildet. Canon
EOS 5DMkII, EF 24-105mm L f/4 IS @ 105mm. Det er vel, så vidt jeg husker, croppet ned til ca 1:1 og kun forsiktig redigert.