Det ble fort klart at jr digget å være på tur – og i New York. Han mer eller mindre hoppet og spratt bortover fortauene mens han kikket opp, ned og i alle fire himmelretninger. Dette vedvarte under hele turen, jeg har aldri sett ham sammenhengende så glad før. Hele oppholdet var stort sett på hans premisser. Jeg har sett NY opp og ned i mente og for meg var gleden over å se hvordan han koste seg den aller største – i tillegg til lykkefølelsen av å være tilbake i byen som har gitt meg så mye.
Bronx Zoo var knallbra, man kan fort få en halv til en hel dag til å gå der hvis det er vår/sommer.
Møte mellom likesinnede
Museum of Natural History var bra og turen opp dit gjennom Central Park var også en opplevelse i seg selv. Det var kaldt når vi var der, minus 2-3 grader og sur vind som gjorde den effektive temperaturen bikkjekald. Det var greit for oss, for vi er jo vant til det, men vi stoppet begge opp som om vi hadde sett et spøkelse da vi i Central Park så en kar som i slike temperaturer kom joggende i shorts, og kun shorts…
Vi tok fergen tur/retur Staten Island, for å se Frihetsgudinnen.

Vi gikk Brooklyn Bridge fra Brooklyn og tilbake, noe han også synes var stas.

Vi var selvfølgelig innom
FAO Schwarz og Toys 'r us, x antall ganger. Vi gikk Highline Park. Vi tok subway,

noe han liker i seg selv, spesielt når den går utendørs. Vi opplevde flere bra episoder ifm subwayen som f.eks breakdance-gruppe bestående av barn på hans egen alder. Det var hardt å få ham med videre derfra, for å si det pent. Times Square etter mørkets frembrudd ville han tilbake til flere ganger. Vi tok dobbeltdekker turistbuss en halv dag vi var slitne i bena, OK for barn det også.
Vi var selvfølgelig oppe i Empire State Building, det ble favoritten til sønn og et sjumilssteg for far. Men hva gjør man ikke for de små...
De siste to nettene var vi i Brooklyn, hos våre venner der. Min sønn og deres sønn fant hverandre med en gang. Begge synes den andre var eksotisk mht hvor de kom fra og de ”pratet” i vei på sine respektive språk. Det er morsomt å se hvordan barn kommuniserer på tvers av språkbarrierer og får ting til å fungere. Hans nye venn var på skolen den ene dagen og da lånte vi sykler og syklet rundt i Prospect park og koste oss.
Sånn, da lar vi poden overta igjen.
---
Et par dager før vi skulle hjem hørte jeg plutselig pappa juble mens jeg var på do. Han sa vi skulle få samme seter på veien hjem også, det hadde han visst lest på telefonen sin.
Jeg ville ikke hjem, og det sa jeg klart i fra til pappa om. Men det var visst ingen vei utenom, jeg måtte tilbake på skolen og han måtte jobbe. Utrolig teit, og jeg skjønte ikke hvorfor, det var jo så kult å få ny kompis og være på tur med pappa. Det regnet siste dagen, så da lekte vi mye inne og så på film. De har heller ikke filmer de snakker norsk der borte, hva er det som skjer egentlig? De vi bodde hos kjørte oss til flyplassen, og jeg sovnet i bilen. En uke på ferie er faktisk slitsomt, skal jeg si dere. Pappa var mest bekymret for om jeg skulle klare å sove på flyet, siden jeg hadde sovnet i bilen.
På flyplassen leverte vi fra oss kofferten igjen og fikk sånne lapper for å gå på flyet. Denne gangen hadde de et grønt klistremerke på seg. Det var visst så vi kunne snike i køen til pipemaskinene. Det gjorde vi og det pep ikke på noen av oss nå heller. De grønne klistremerkene gjorde også at vi fikk komme inn i et rom hvor det var gratis mat og drikke, det var kult. Det var også tv’er der som viste bilrace, det var ekstra kult. Der hadde de i hvert fall skjønt det, det var norske aviser til de voksne.
Etter hvert gikk vi til flyet og det så ut som det samme som det andre vi tok. Vi gikk inn og pappa måtte ta tak i meg så jeg ikke gikk til de samme setene vi hadde når vi fløy hit. Han hadde jo sagt vi skulle ha de samme setene! Vi måtte sitte på den andre siden av flyet denne gangen, men med samme tall over setet. Men det er jo ikke samme seter…
På plassen foran oss satt en dame, og på andre siden av gangen en ung jente. Det var mamma og jente på tur, samme som meg og pappa, bare at jenta var mye eldre enn meg. Når han mannen som skulle sitte ved siden av damen, altså ved vinduet, kom så spurte damen om han kunne bytte plass med jenta, så mammaen og jenta kunne sitte sammen. Det ville han ikke og satte seg ned. Skikkelig tullebukk, altså. Han ble atpåtil så skravlete utover kvelden at jeg tror hun damen ble sliten i ørene. Han som jobbet der sa i hvert fall i fra til mannen at han ikke fikk mer drikke, selv om han tydeligvis var tørst. Jaja, rare folk på det flyet, altså.
Vi fikk drikke, varm klut og mat nå også. Jeg var egentlig mett og sa nei takk til isen de kom med til slutt, for jeg ville sove. Vi la ned stolen så det ble seng, og så sov jeg helt til vi skulle lande i Oslo. Det var en kjempefin flytur. Vi landet mykt og behagelig på flyplassen, men pappa har etterpå fortalt meg at noen av hjulene på flyet pungterte, for det hadde han lest et sted på internett. Vi merket ikke noe til det, altså.
Pappa har også meldt meg inn i en klubb som heter Eurobonus, for man får visst masse poeng av å fly til New York i sånne gode seter. Han sier vi kan reise på ny tur bare på grunn av disse poengene. I hvert fall til København, som jeg har vært i mange ganger. Og det passer jo så bra, for jeg elsker å fly!
---
Takk for oppmerksomheten fra far og sønn. Hvis du har lest helt hit regner jeg med at det ikke ble for trøttende. Hvis noen skulle ha spørsmål og/eller tips rundt det å dra på tur til NY med en på 6-7 år er det bare å fyre løs. Det blir forhåpentligvis ikke så lenge til neste gang på verken far eller sønn her i huset.