Nikon eller Canon er litt hipp som happ. Det er mest smak og behag når alt kommer til alt.
Satt det litt på spissen: en 5D mkIII tar ikke bedre bilder enn en 550D rett ut fra kamera, men det er en helt annen verden når man skal etterbehandle bildet. Hvis du ikke etterbehandler bildene i f. eks. Lightroom etterpå, men bare kjører JPEG bilder i stedet for
RAW, kan det være greit å spørre seg om det er verdt mangedobling av prisen for et fullformathus. De krever også mye mer av optikken.
Jeg vil anbefale å gå til en fotobutikk som har aktuelle kameraer inne og prøve de selv. Først da kjenner man hvilket som ligger best i hånden, menyoppsett, knapper osv. som passer til en selv.
Jeg personlig valgte Canon da det er ergonomisk riktig for meg (har 5D og 5D mkII og en 30D som backup), knappene ligger der de skal og menyen er enkel og kjapp i bruk, noe som er veldig greit når man står ute og skal endre fort. Samt at kameraet har de funksjonene og egenskapene jeg trenger. Jeg har også klart meg veldig fint med den "trege" autofokusen disse kameraene har når jeg har tatt bilder av fly.
Jeg har hatt stort hell med både 30D og 5D fra luften. Da med et EF 17-40L objektiv. Kan være greit å velge et objektiv med bildestabilisator.
Polariseringsfilter er forresten et must dersom man tar bilder gjennom vinduer!