View Single Post
Old 07-03-2013, 10:35   #9
flappflapp
ScanFlyer Blue

Default Re: kamera-til fotografering fra luften?

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Jeg ville styrt unna Canon EOS 7D da denne er rimelig overpriset og har en ikke spesielt god sensor på høy iso. Jeg har selv 60D som har samme sensor som 7D.
My bad, må innrømme at jeg ikke sjekket prisen! Men når det er sagt, ser nå at FotoVideo kjører kampanje på 5DMkII til rett under 10 lapper (mot 8500,- for 7D). Ikke superrask fokus for actionfotografering, men jeg mener den skal duge veldig godt til mye - også å ta bilder fra fly!

Quote:
Dette med at sensorer med større pixler og derfor færre megapiksler gir mindre støy, stemmer ikke helt lenger.
Om man skalerer ned feks. D800 36mpx til D600 24mpx vil bildene på D800 ikke ha mere støy enn D600.
Nei, men da skalerer du jo også ned. For å oppklare - jeg mente støy "ut av kameraet" i 1:1. Det er jo også en ikke ubetydelig prisdifferanse mellom D600 og D800 (omtrent én 5DMkII på tilbud, for å være eksakt!). Relativt sett er prisdifferansen er mindre enn forskjellen i oppløsning...

Veldig interessant artikkel! Men i en del av "mytene" han plukker fra hverandre tar han noen forutsetninger - som for eksempel at høyere pikseltetthett ALLTID er ledsaget av bedre signalbehandlingsteknologi, og at høyere pikseltetthet derfor "aldri" vil medføre dårligere støyegenskaper. Det er dessverre ikke alltid tilfelle, noe man spesielt ser på kompaktkameraer.

Det han skriver om oppløsning i opikken er interessant, jeg mener jeg har lest i bladet Fotografi om laboratorietester som viser at disse begrensingene inntreffer langt tidligere - men godt mulig jeg husker feil! Uansett ser han bort fra en del andre relevante problemstillinger, som presisjon på fokus i objektivet og kromatisk diffraksjon (brytningsfeil). Sistnevnte vil unektelig bli vanskeligere å håndtere desto større oppløsning kan bruker (forutsetter fortsatt betraktning i 1:1).

Uansett: trådstarter må nok sette av et vesentlig budsjett til objektiver, dersom han fullt ut skal få glede av de kamerahusene som diskuteres her!
flappflapp is offline   Reply With Quote