View Single Post
Old 05-03-2013, 23:48   #42
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det kan jo være verdt å neven at dette lovforslaget ikke endrer noe på hva som er skattbart. Endringa er hvilke registre Skatteetaten kan kreve innsyn i.

Dersom man mener at privat bruk av bonuspoeng opptjent i jobb bør være skattefritt, er det et helt greit standpunkt (jeg er riktignok uenig, men det er en annen sak). Jeg synes imidlertid det er litt spesielt, dersom man mener at noe skal være skattepliktig, men at det samtidig skal være umulig for Skatteetaten å hente å hente inn informasjonen som trengs for å kontrollere en selvangivelse.
Dette er en viktig presisering. Tidligere rettsavgjørelser angående innsyn i registrene har vel strandet på at retten mener at myndighetene ikke har hatt hjemmel for å kreve innsyn.

Som et oppfølgingsspørsmål til ditt andre poeng (kanskje mer myntet på andre enn deg - da jeg har samme syn som deg): Hva er det som er så spesielt med bonuspoeng som gjør at dette bør unntas fra de generelle lovene om beskatning på goder opptjent gjennom arbeid, og finnes det andre goder som også skal/bør unntas fra beskatning?

At det kan være en praktisk utfordring i forhold til å verdsette poengene kan være, men om myndighetene kan få innsyn så er det vel en smal sak å skjønnsmessig vurdere dette. Hvorvidt det er et poeng å bruke ressurser på dette er jeg veldig i tvil om. Kanskje vil det kun være snakk om å gå etter de som reiser veldig mye - og ikke oss "vanlige" reisende, for at ressursbruken skal stå i en mer riktig forhold til hva man får ut av dette?
TOS is offline   Reply With Quote