View Single Post
Old 05-03-2013, 16:16   #17
hanswest
SAS Customer

SAS Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Rent prinsipielt mener jeg at bonuspoeng jeg opptjener gjennom jobbreiser og som jeg bruker privat skal beskattes. Akkurat som gaver over en viss sum, overtidstimer, gallamiddager over satsen osv. Hvis skattesystemet skal oppfattes som rettferdig må alt som alle mottar som kompensasjon/betaling for jobben sin beskattes.
Men hvordan i alle verden man skal verdsette poengene, og innhente poengene blir jo en helt annen sak. Man kunne jo skjønnsligne, telle antallet dager jeg er på reise utenlands, og i alle fall gå ut i fra at jeg minst fikk bonuspoeng for en økonomibillett, og deretter forsøke å beregne verdien av et poeng, som et gjennomsnitt av uttak på fly i Norge, Europa, USA/Asia og melkesjokolader. De aller aller fleste som reiser gjennom jobb får jo bonuspoeng hos de med stjerne på eller de med lyseblå fly, eller fine flagg i halen. Hvis noen da mener de ikke skal skjønnslignes må de selv kunne bevise at navnet deres ikke står i noens bonusregister.

Så er jo spørsmålet om kostnaden for Staten i forhold til inntekt på dette, og i forhold til ønsket om å opptre rettferdig.
hanswest is offline   Reply With Quote