Quote:
Originally Posted by fluxie
Hvordan skal man verdsette 1 poeng? Har man 100.000 poeng så kan man fly 10 rundturer innenlands. Sier vi at snittpris på en rundtur innenlands er 1.500 nok, så er 100.000 poeng verdt ca 15.000 nok.
|
Det er ikke opptjeninga av poeng som er skattepliktig, men uttaket av dem privat.
Oppgradering på forretningsreise, bruk av poeng til jobbreiser osv er ikke skattepliktig.
Personlig ser jeg ikke problemet med at en tur til USA i C, eller en tur til Bergen for den saks skyld, et skattepliktig. At det skal ha noe med misunnelse å gjøre, klarer jeg ikke å se. Jeg er ikke misunnelig på de som får ei høy lønn, fordi jobben deres innebærer ulemper som mye tid borte fra familien, men jeg synes ikke de skal slippe å skatte av det allikevel. Hadde det vært en leverandør av andre tjenester som ga deg private fordeler, si en entreprenør som tilbød seg å bygge deg en veranda fordi du har brukt mye ubetalt overtid på å lede et byggeprosjekt, ville det være helt soleklart at fordelen er skattbar. Den prinsipielle forskjellen på gratis reiser fra en flyleverandør sliter jeg med å se.