Vel, fortsatt er det nærmeste jeg kommer herr Jameson sitt hint til den andre tråden, at dette begrunnes i et potsensielt flybytte. Vel det er feil.
Først kan jeg vel også si at jeg kanskje visste noe mer en det jeg ga uttrykk for da tråden ble opprettet, men det følger av nedenstående.
Over til sakens bakgrunn:
Eksempelrute: LH410
MUC-
JFK 16.feb.2012.
Ruten er satt opp med en 333. De nye 333 maskinene i
MUC med ny C og F levert i 2012 er lett å kjenne igjen ved at rad 27 i Eco ikke finnes. Dette ser man lett på en dummybooking eller expertflyer. Ellers kan man også identifisere de fra øvrige 333 maskiner (og egentlig alle andre) ved at man på en oppsummering i amadeus ser at det er 193M i steden for 197M. Slik:
Code:
>dolh410/16feb
DOLH410/16FEB
* 1A PLANNED FLIGHT INFO * LH 410 16 SA 16FEB
APT ARR DY DEP DY CLASS/MEAL EQP GRND EFT TTL
MUC 1145 SA FAJCDZPYBMU/M 333 9:20
HQVWSTLK/M
JFK 1505 SA 9:20
COMMENTS-
1.MUC JFK - DEPARTS TERMINAL 2
2.MUC JFK - ARRIVES TERMINAL 1
3.MUC JFK - SECURED FLIGHT
4.MUC JFK - ET/ ELECTRONIC TKT CANDIDATE
5.MUC JFK - SEC FLT PSGR DATA REQUIRED 72 HBD SSR DOCS
6.MUC JFK - US LAW SEE GGAIRLH PNR ACCESS OR NEWS KEYWORDS
7.MUC JFK - ESTA REQUIRED FOR VISA WAIVER NATIONALS
8.MUC JFK - F8C36M193
CONFIGURATION-
333 F 8 C 36 M 193
>dolh410/17feb
DOLH410/17FEB
* 1A PLANNED FLIGHT INFO * LH 410 17 SU 17FEB
APT ARR DY DEP DY CLASS/MEAL EQP GRND EFT TTL
MUC 1145 SU FAJCDZPYBMU/M 333 9:20
HQVWSTLK/M
JFK 1505 SU 9:20
COMMENTS-
1.MUC JFK - DEPARTS TERMINAL 2
2.MUC JFK - ARRIVES TERMINAL 1
3.MUC JFK - SECURED FLIGHT
4.MUC JFK - ET/ ELECTRONIC TKT CANDIDATE
5.MUC JFK - SEC FLT PSGR DATA REQUIRED 72 HBD SSR DOCS
6.MUC JFK - US LAW SEE GGAIRLH PNR ACCESS OR NEWS KEYWORDS
7.MUC JFK - ESTA REQUIRED FOR VISA WAIVER NATIONALS
8.MUC JFK - F8C36M193
CONFIGURATION-
333 F 8 C 36 M 193
Videre...
Info fra LH sitt interne system sier at det er D-AIKP som skal ut på tur 16.feb.2013; en av de nye 333'ene på
MUC.
Altså, det er BANKERS at det er setekartet til en 333 man ser på både LH sin side, og andre sider som for eks. expertflyer.
Men hvorfor synes ikke de to siste radene av C kabinen, rad 15 og 16?
Det er fordi LH sine 330, 340 og 747 maskiner er bygget slik at de to siste radene av C klasse enkelt kan byttes til fire rader Y, altså 12 C blir byttet med 32 Y.
Det er faktisk et "solid bulkhead" som skiller kabinene, men det er laget slik at det går forholdsvist kjapt (ca 12 timer) å endre kabinen. LH begynte faktisk med dette for ca 20 år siden da de tok levering av 342 og 343 maskinene.
Disse forandringene skjer både planlagt mht. sesong, og på forholdsvis kort varsel når det kan bli behov for endringer mht. konkret etterspørsel.
Så, ser du at de to siste radene i C mangler når du tar for deg setekartet, er det IKKE slik fordi det kan komme et potensielt flybytte, men fordi det er mulige planer om å swappe 12 C med 32 Y.