Herregud .. dette har vært gjort i alle selskaper jeg har jobbet, unntatt der de militære har stått med atomur ... imidlertid skal det en del parametere på plass før dette blir gjort, og totaleffekten er minimal. Men selvfølgelig - du vipper en og annen flight innen de magiske to eller 15 minuttene .. Bevisstheten er nok langt større også på de to enn når du er 15 minutter forsinket. Per selskapets definisjon er du forsinket når du er over 1/2/3 minutter etter blokktid .. dette er forskjellig fra selskap til selskap. SK/WF har 2 minutters tolerance. Er du 14 eller 16 minutter forsinket må du etter selskapenes regler uansett forklare deg, så bevissthetheten her er ikke så fremtredende og for de rundt flyet er det ett fett.
For en 737NG må lasterom og passasjerdør være lukket samt bremsene released for at ACARS skal registrere 'offblock'. I
ATA dyttet vi innimellom to meter bakover for vi lastet de siste koffertene ... dette var 'lovlig' prosedyre, dog uoffisiell