View Single Post
Old 15-01-2013, 19:57   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Hvordan få mest mulig reise ut av pengene

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
..til reise.
Som kan defineres paa mange forskjellige maater.

Du har en del gode tips i traaden din, men mange synes kanskje at 70 doegn paa billige hoteller utelukkende paa kjipklasse med godt inntog av Ryanair der man kaster bort dagesvis hvert eneste aar paa aa reise billigst mulig (se lang innsjekktid med LCC, mye lengre innsjekktid uten status, transfer/flybytte. buss vs. tog/taxi etc)

For mange er tid ogsaa veldig viktig. Hvor mye ekstra tid bruker du paa aa reise kollektivt til og fra jobb? Og enda viktigere, hvor lang tid bruker du paa aa reise absolutt billigst mulig?

Saa ved aa reise 50 doegn behagelig og tidsbesparende kan vaere ett alternativ for mange?

Og man kan kanskje vaere smart, lojalitetsraadene dine er jeg ikke 100% enig i

Jeg har selv 5-7 lengre, private turer hvert aar. Alle er i kombinasjon uttatte bonuspoeng, kampanjer (som man ogsaa har i business/first), tips/mistake fares man leser om her, paa milepoint, credit card churn og en del cash.

Som eksempel: Paa torsdagen skal jeg 10 dager til Asia. Reiser med Cathay First til Hong Kong og videre med Dragonair til Shanghai. Kostet meg 5 dollar i skatter og 67.500 AA poeng. I Shanghai bor jeg paa byens beste hotell for 22K Hyatt poeng. Den dyreste billetten kjoept inn paa denne turen var enveis fra Shanghai til Harbin for 268USD en vei. To netter med Priority Club poeng paa Holiday Inn Harbin foer jeg reiser videre i F til Beijing, videre i SQ biz via Singapore til Rangoon (totalt 22.500 United miles kostet det) foer returen gaar i betalt biz til USA for 252 dollar, rangoon- US mistake fare.

Saa totalt out of pocket, maa jeg ut med ca. 1300 daler, inkludert 3 betalte netter paa 5 stjerners hoteller (PH Beijing og GH Singapore), alle flybilletter, visum etc. + 67.500 AA miles og 22.500 United miles, alt minus en flight i Premium cabin. Jeg kunne selvsagt kommet meg unna med 700 daler dersom jeg hadde valgt billigere hoteller, men men.

Saa lojaliteten loenner seg i hoeyeste grad. For aa opptjene det uttatte poeng her, snakker vi om 3 t/r USA Europa paa billigste billett med AA/BA og noen faa transcon med UA.

Som Plat (50K flydd per aar) eller Ex Plat (100K flydd per aar) hos AA, opptjener man minst 100% mer enn man flyr. Saa en t/r til Europa opptjener totalt naermere 20K poeng. Med lojaliteten kommer beloenninger som oppgraderinger (ubegrenset innenlands, 8 internasjonale bekreftet hvert aar bekreftet som EP), minst 100% ekstrapoeng, loungetilgang etc. Det betyr at jeg kan reise 4 t/r til feks Europa eller Asia paa aller billigste kampanjebillett og faa gratis oppgradering til business bekreftet ved bestillingen. Da kan du spoerre deg om det loenner seg..

Saa selv om man langt fra trenger aa vaere millionaer for aa reise 70 doegn i aaret (du lager alltid ett veldig stort poeng om at dette er kun private reiser, du betaler selv, mange som reiser i jobben, reiser ogsaa en masse privat. Se paa Dag Viking, Hickok, Fnate mv.) Men det er utrolig mange som velger aa betale noen grunker ekstra for aa opptjene status, opptjene poeng med videre fordi naar sluttregninga kommer, sitter man garantert igjen med bedre opplevelser gjort paa kortere tid og man tjener mens man reiser.

Saa maar jeg valgte aa betale 102 dollar mer for aa fly ORD-LHR i februar med AA istedetfor AF/KL via AMS, vet jeg at jeg opptjener mer enn en enveis gratisbillett innenriks USA for de 102 dollarene, jeg er i business begge veier, jeg har tilgang til lounge ved ankomst og jeg nesten 50% mot Gold status hos AA neste aar kun med denne reisen, er 1% naermere livstidsstatus etc -- og i tillegg sparer jeg 5 timer av ferien min med aa reise non stop

Naar det gjelder personlig oekonomitipsene dine, hver sin lyst, men som andre har paapekt, ser ikke ut som ett spanande liv de 280 dagene du er hjemme i Oslo

Last edited by Tommy777; 15-01-2013 at 20:01.
Tommy777 is offline   Reply With Quote