Quote:
Originally Posted by 73H
Artikkelen oppgir at Ryanair sparer 400 millioner årlig - betyr ikke dette tilsvarende i motsatt fall at SAS kaster 400 millioner ut av vinduet HVERT ÅR fordi de ikke investerte i flex weight? Nå vet jeg jo at SAS bare har 1/3 av trafikken til Ryanair, så tallene er ikke nødvendigvis korrekte
|
Anklagen går vel ikke på at FR bruker flex vekt, men feil bruk av systemet.
SAS (og en del andre) mener at FR jukser med for lavt innrapporterte vekter, det står vel ganske tydelig i artikkelen? Skulle vel tro at de fleste operatører er såpass oppegående at de vet om flex-systemet?
http://www.business.dk/transport/sas...or-afgiftsfusk
Quote:
SAS’ anklage går på, at Ryanair bevidst oplyser for lav startvægt på sine fly til den europæiske flymyndighed Eurocontrol.
|
Quote:
SAS står ikke alene med sin anklage mod Ryanair. Ifølge interne dokumenter, som SAS og de skandinaviske luftfartsmyndigheder har udvekslet, og som Berlingske Business har fået indsigt i, har også den franske luftfartsgigant Air France anklaget Ryanair for manipulation med vægtangivelserne.Også i Tyskland er sagen på vej til domstolene. Den tyske myndighed med ansvar for flyveledelse, Deutsche Flugsicherung, har kort før jul nedsat et hold af advokater, der skal kigge på Ryanairs mulige afgiftsunddragelse.
|
Litt mer:
http://www.theaustralian.com.au/trav...-1226540806457
Quote:
GERMAN regulators claims Ryanair deliberately and routinely falsified weight reports on its planes to avoid millions of dollars in air traffic control charges
|
Quote:
“This resulted in numerous on-the-spot checks of Ryanair flights to and from Germany, particularly at Ryanair's hub Frankfurt-Hahn. The outcome of these controls seems to have corroborated the aviation authority's concerns over the doubtful weight declaration submitted by the Irish airline.”
|