View Single Post
Old 02-01-2013, 07:11   #8
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Jeg må si at dette forslaget med å bare få inn flere folk (med de utfordringene det medfører) for å avhjelpe situasjonen, skjønner jeg virkelig blir litt skutt ned. Dessverre er dette noe man tror hjelper, men som ikke gjør. det. Jeg jobber selv i det offentlige og ser hvordan man bare tenker at det å få inn flere folk vil løse problemet. Jeg føler veldig at Avinor bommer her og at trusler jo overhodet ikke er noe som hjelper i denne situasjonen.

Mens det som i virkeligheten skjer er erfarne personer må drive opplæring og dermed blir mindre "produktive" isolert sett. I tillegg kan jeg bare tenke meg utfordringene når det gjelder språk etc i et slikt yrke hvor feil kan bety forskjellen på liv og død.

Men jeg må si at det flygelederne drev med i sommer var å skyte seg selv i foten så til de grader. Jeg sa det da og sier det gjerne igjen. Det var en motbydelig (unnskyld språkbruken) da man gikk rett inn og rammet trafikken på en av de største reisedagene i fellesferien. Man visste at man da ville ramme feriereisende som kanskje reiser med fly en eller to ganger i året og som skulle til destinasjoner der frekvensen kanskje er en gang i uken, slik at et kansellert fly betyr kansellert ferie. At man i tillegg påstod at dette var helt tilfeldige hull i vaktlistene som ingen kunne se komme, var sjofelt vil jeg si.
Jeg må få arrestere deg på det siste utsagnet her.

Det var lenge kjent at det ville bli problemer sommeren 2012, og ledelsen i Avinor sendte på et tidlig tidspunkt ut informasjon til flyselskapene om at de forventet problemer i perioden. Dette fordi det var ca.300(!!!) udekkede vakter i en 12-ukers sommerferieperiode hvorav ca. halvparten av arbeidsstokken var ute i ferie. Dvs. at man hadde ca. 40 personer som skulle dekke opp 300-vakter. Dette gikk selvfølgelig ikke, og til tross for at flygeledere jobbet svært store mengder overtid i perioden... Og det skal sies at det føles VELDIG urettferdig å da få SKYLDEN for andres inkompetanse, når man selv og kollegaer har stilt opp 100% hele tiden.
thnp is offline   Reply With Quote