View Single Post
Old 01-01-2013, 23:41   #622
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
De fleste vet nok at det vil skje forandringer i ATC akkurat som det har gjort for alle andre i bransjen. Problemet er bare at de forslagene som nå diskuteres er ekstremt lite produktive på kort sikt. Det er temmelig få quick fixer til disse problemene med bemanningen. Hvorfor er de ikke allerede gjennomført om de er så gode?

På lang sikt vil feks Remote Towers gjøre sitt, få her inne klager på det. Språkkravet kan fjernes i morgen uten at det løser noen problemer før om flere år. Sier det igjen, om vi mot formodning får 50stk fra utlandet som plutselig vil jobbe for Avinor i morgen har vi uansett ikke kapasitet til å lære de opp. "Ingen" av de vil til Alta, Kvernberget eller andre som har kapasitet til opplæring, "alle" vil til Gardermoen og Røyken som allerede utdanner så mange som overhodet klarer. Sånn har det vært i mange år allerede.

Ser heller ikke det med at "vi ikke vil" eller setter oss på bakbeina. Så og si samtlige på utsatte enheter vil ha flere inn i systemet. Det er i ATC yrket, som alle andre steder, få som ønsker å jobbe annen hver helg eller når barna har fri.
Jeg må si at dette forslaget med å bare få inn flere folk (med de utfordringene det medfører) for å avhjelpe situasjonen, skjønner jeg virkelig blir litt skutt ned. Dessverre er dette noe man tror hjelper, men som ikke gjør. det. Jeg jobber selv i det offentlige og ser hvordan man bare tenker at det å få inn flere folk vil løse problemet. Jeg føler veldig at Avinor bommer her og at trusler jo overhodet ikke er noe som hjelper i denne situasjonen.

Mens det som i virkeligheten skjer er erfarne personer må drive opplæring og dermed blir mindre "produktive" isolert sett. I tillegg kan jeg bare tenke meg utfordringene når det gjelder språk etc i et slikt yrke hvor feil kan bety forskjellen på liv og død.

Men jeg må si at det flygelederne drev med i sommer var å skyte seg selv i foten så til de grader. Jeg sa det da og sier det gjerne igjen. Det var en motbydelig (unnskyld språkbruken) da man gikk rett inn og rammet trafikken på en av de største reisedagene i fellesferien. Man visste at man da ville ramme feriereisende som kanskje reiser med fly en eller to ganger i året og som skulle til destinasjoner der frekvensen kanskje er en gang i uken, slik at et kansellert fly betyr kansellert ferie. At man i tillegg påstod at dette var helt tilfeldige hull i vaktlistene som ingen kunne se komme, var sjofelt vil jeg si.
litt-amatør is offline   Reply With Quote