Quote:
Vilkaarene som tilbys i Norge er vel ikke akkurat ledende i Europa for flygeledere?
|
Nei, og de som evt skulle ønske å komme, de vil kun jobbe på landets største enheter. (OS/GM) Og der har man allerede nok rekrutering. (Enhetene lærer opp så mange man klarer)
Med unntak av 3-4 stk de siste 10 årene som har sosiale bånd (dame/gubbe som sogner til utkantnorge), så har INGEN utlendinger søkt stilling på de enhetene Avinor sliter med rekrutteringen til.
Avinor har over tid redusert den relative bemanningen ved enkelte større enheter, slik at enhetene har sterkt redusert evene til å drive opplæring. Oslo ATCC har p.t. 6 på opplæring på
ACC sektorer og 4 på Oslo
APP. I mars starter 2 stk på Farris
APP. I sept kommer neste kull, antagelig 10 stk til.
Det er sånn ca maks av det man klarer med dagens resursser. (Selv om det jobber med å øke tallet. Her er også tilgangnen på KOMPETENTE simulator piloter lokalt en faktor)
Alle disse opplæringsplassene er i dag fulle. Av folk vi allerede har eller som kommer fra skolen.
Ingen nyankomster fra utlandet vil endre det. Innleie av utlendinger f.eks (selv om de sjekkees ut bare på en
ACC sektor f.eks) vil mest sansynlig bare redusere utdanningstakten for de som allerede er i opplæring, eller de som kommer i år.
Problemer som skapes over flere år har skjelden løsninger som lar seg implementere over natta.