MOW, omklassifisering av arbeidsoppgaver har skjedd i stor skala siste 2-3 årene i nesten alle kontrollerte tårn i Norge. Flere titalls (vil tippe rundt 40) assistenter i tårnene rundt omkring er borte og de fleste er nå helt uten assistenter. Tror det kun er Flesland, Bodø og Banak som har igjen. Oppgave disse hadde er naturligvis overført til flygelederne. Isolert sett på hvert enkelt tårn har man spart penger, noen har dog krevd litt mere flygelederressurser. Men alt i alt tror jeg ikke man kan se dette i sammenheng med bemanningsproblemene på Røyken og Gardermoen.
Fokuset til Avinor har de siste årene vært på å spare penger og gjøre seg fin for Eurocontrol/
SES og ikke på det operative. Dette for å gjøre seg klar for en fremtidig konkurransesituasjon om tjenestene. Utdanningen i USA på som kjent også kuttet fra 36 til 28 årlige elever om jeg ikke tar helt feil, dette var også for å spare penger. Sparte penger er som kjent lavere avgifter til flyselskapene, men det beste for flyselskapene hadde nok vært å ha et robost
ATM-system og heller 5% høyere avgifter..
Når det gjelder flygeledere som ikke er operative så kan det være mange grunner. Noen kan ha sluttet operativt fordi de ønsker å gjøre en karriere i administrasjonen. Her er det endel stillinger det må være flygelederkompetanse i, i likhet med at man finner stillinger i flyselskap det bør/må være pilotkompetanse. Andre kan igjen ha jobbet på en enhet og fått stilling på en annen og ikke klart utsjekk der da kompleksiteten+volumet kanskje ble for mye for vedkommende. Noen flygeledere finner ut at de ikke lenger henger med og gir følgelig opp sine operative papirer (dette skjer gjerne fra 50 år og oppover når man blir tregere i hodet, men av og til tidligere).