View Single Post
Old 31-12-2012, 22:20   #604
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hehe .. vi har vel alle vært der .. husker da stuerne skulle ta over følgeansvaret under pushback. Mye bråk. Likedan da turnaroundsjekkene ble fjernet/erstattet med walkaround. Skulle tro flyene ville falle ned i horver.

Like it or not, men tiden da man kunne skryte av å ha sikkerhetskrav strengere enn myndighetsforskriftene er stort sett forbi. Ingen som kan ta seg råd til det.

Og slk blir det i ATC også. Automatisering og fjernkontroll vil overta mer og mer.

And life will go on.....
Så ble mitt fravær fra ATC diskusjonen litt innkortet...

Jo - det var eks 3 mekanikere ansatt på skift i KRS for å håndtere 3 daglige Fokker 27 avganger til CPH (det var før BU), og når det var snakk om at pilotene selv skulle sjekke flyet på dets 25 mins stop så ble det ropt om alvorlig angrep på flysikkerheten fra alle kanter - inkludert piloter og våre foreninger. Nå hadde en slik luksus vært helt utenkelig!

Tidene forandrer seg, og selv om vi selvfølgelig skal være forsiktige med å strekke strikken for langt, så må vi innse at effektivisering og rasjonalisering er noe som skjer enten vi som arbeider i bransjen er med på det eller ikke. Vi kan velge å si nei til alt, eller tenke nytt, og få innflytelse på hvordan fremtiden vår endres.

Jeg har liten detaljkunnskap om hvordan lufttrafikk tjenesten kan gjøres bedre, men de fleste er vel enige om at det ikke fungerer slik det skal i dag, og så håper jeg at partene der i fellesskap finner frem til løsninger som gjør at de som betaler lønnen til både vi som arbeider i flyselskapene og ATC ikke enda en gang blir skadelidende.

Godt nytt år til Atlanta - selv om MOW som vanlig ligger litt etter oss andre...! :-)
Lamox is offline   Reply With Quote