Quote:
Originally Posted by Lamox
Oi - skal si det er flere flygeledere enn piloter igjen på dette forumet... Omtrent som å stikke hånden inn i et vepsebol dette - og de som skriker høyest om effektivisering i flyselskapene er merkverdig tause når det er snakk om ATC.
|
Forskjellen på flyselskaper og
ATC er vel med motsatt fortegn. I flyselskapene er det tilsynelatende horver av folk som ønsker jobb både som pilot og CA, noe som presser lønningene ned. Løsningen på det er ikke enkel om man ikke skal sette minimumslønn, men vil nok bl.a. innebære økte krav til kompetanse og ferdigheter (vanskeligere å sertifikater). For
ATC synes problemstillingen å være at man har mangel på "tilbudssiden". Løsningen er vel da enten å øke utdanningskapasiteten hjemme eller åpne opp for folk utenfra (dvs legge mindre sterke føringer på krav til kompetanse - her språk). Dette er noe mange sektorer har gjort fordi man ikke klarer å finne nok norskspråklig personell.
Når det gjelder engelskferdighetene blant folk i Norge så er vel nivået generelt godt, men det at man har lest engelskspråklig litteratur er ikke det samme som at man behersker språket. Det kan imidlertid godt være at disse likevel er bedre i engelsk enn kinesere. Hvorvidt dette er et godt sammenlikningsgrunnlag vet jeg ikke.
Quote:
Alt kan jo problematiseres ved å kaste inn sikkerhetskortet, men når dere til og med skriver at det er utrolig "at det diskuteres i en sikkerhetsbransje" syns jeg dere drar det litt vel langt. Alle innen luftfart er vel en del av denne sikkerhetsbransjen eller...?
|
Ja, og dette er vel akkurat det samme man hører når det er snakk om pilotsiden...?