Quote:
Originally Posted by TFC1
Nå er det vel slik at flygelederne selv har sagt ifra om bemanningen, helt fra slutten av 70-tallet. Desverre er det slik at dengang Luftfartsverket, nå Avinor, faktisk har spart en god del penger på å ikke ansette flere flygeledere. Denne besparelsen består jo i hovedsak i lavere arbeidsgiveravgift og pensjonsforpliktelser, og har kommet kundene til gode (til en viss grad) i lavere kostnader enn nabolandene våre. Norsk unit rate er lavere enn både Sverige og Danmark, og der er bemanningen bedre også.
Jeg har også hørt påstandene om at utdanningen av nye flygeledere treneres "for å opprettholde tilstanden", men alle de flygelederne jeg jobber sammen med, er dritt lei overtidsmas, dårlige ferier, hyppig helgearbeid og en turnus som i beste fall er helsemessig tvilsom. Nå skal jeg ikke forsøke å sammenligne med andre grupper i luftfarten, men helheten er nok tjent med at bemanningen økes i Avinor, så får man ta de negative konsekvensene med økte kostnader på kjøpet. Hovedmålet må jo være å kunne levere en stabil tjeneste med minst mulig forstyrrelser.
Enda et aspekt er forholdet til lovverket. Arbeidstilsynet avdekket jo at Avinor ikke har vært i stand til å drive tjenesten i henhold til gjeldende lovverk, noe hvertfall jeg mener er svært bekymringsfullt. Avinor har lagt seg til uvaner i sånt henseende, og det må også ryddes opp i. Desverre ser jeg for meg at situasjonen i en kortere periode kan bli verre, rett og slett fordi man ikke kan drive tjenesten på samme fleksible (les: lovstridige) måten man gjorde før.
Mange av de tiltakene Avinor har lansert internt, og de utspillene som kommer fra enkelte politikere i media, er i stor grad preget av et infantilt behov for å vise handlekraft. Jeg anser mye av dette som særdeles lite gjennomførbart, for ikke å snakke om realismen i forslagene. Det eneste som kan hjelpe situasjonen er å øke bemanningen, noe som betyr at det kan bli endel smertefulle perioder i fremtiden også før man kommer opp på et nivå som gjør det mulig å levere stabil drift. Avinor er avhengig av de ansatte for å få dette til, og erfaring fra tidligere "skippertak" viser at konsernet jevnt over evner å snuble i selvlagde hinder rett før målet nås. For ikke å snakke om uheldige utspill i media fra ledelsen, noe de fleste i arbeidslivet vet ikke er spesielt god indremedisin.
Men jeg er likevel ikke sikker på om sommeren 2013 kommer til å gå på skinner, toget er i ferd med å forlate perrongen i den sammenhengen...
|
Meget godt sagt. Er det noe
FLL ønsker seg er det flere folk. Folk er rimelig lei av å jobbe annenhver helg, søndag i ferieuka, turnus med natt/formiddag/ettermiddag i hytt og pine, ha ferie sammen med barna hvert 3de år, kontinuerlig skittkasting fra media osv.
Før sommeren 2011 sendte tillitsvalgte på Røyken et bekymringsbrev om bemanningssituasjonen til Dag Falk Pedersen. Istenfor å ta innholdet seriøst ble de tillitsvalgte refset for ikke å ha fulgt "linja"!
Underbemanningen har det vært rapportert om i årtier nå. Hvorfor må Avinor år etter år ha unntak fra
AML? Fordi det ikke er nok folk til å drive på annet vis. Når det i tillegg til unntak på unntak fra
AML er begått over 1500 brudd på
AML bare på Røyken, bør noen skjønne at det ikke er
FLL som er lite "velvillige". Et privat selskap hadde aldri i verden fått lov å drive på denne måten.
Hva med de "nye flinke lederene" som skal være i posten i kort tid, som skal være flinkest i klassen og spare inn mest? Ref Randi Flesland, Dag Falk osv. Disse burde vært gått nærmere i sømmene.
Å lette på norskkravet hjelper ingen ting. Men gjennomfør det gjerne. Håper ikke jeg er VFR pilot over Bjerkvik eller Spylirknotten, får motorproblemer og må ty til norsk når det sitter en inder på andre enden.