View Single Post
Old 31-12-2012, 12:10   #592
ClearedILS
Newcomer

Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Det er som skrevet over her åpenbart at fjerning av språkkravet ikke er annet enn et forslag for "å vise at vi gjør noe". Det har ingen praktisk betydning for å bedre bemanningssituasjonen - det er opplæringskapasiteten det står på. Og her er vi allerede på et nivå hvor man ikke kan bli stort mer effektiv. Jeg går ut i fra at flyselskapene, passasjerene og alle som flyr er interessert i at de som styrer trafikken har nok trening til å håndtere den på en sikker og effektiv måte. Vi kan ikke bli mer effektive ute på enhetene når det gjelder opplæring - da vil det gå på akkord med sikkerheten og det er naturligvis helt uaktuelt.

Fjerning av norskkravet vil ikke være noe praktisk problem i 90-99% av tiden når det gjelder operative hensyn. Problemet oppstår ved en krisesituasjon hvor det står om sekunder og minutter. Da har man ikke tid til at et ledd i varslingskjeden ikke behersker engelsk (godt nok). Det kan være den lokale politimann (de har ikke språkkrav) eller noen av de andre nevnte yrkene over i posten. Jeg sier ikke at disse ikke kan engelsk, men de må testes og ha det formelle på plass. Og det må gjelde absolutt alle som muligens kan bli implisert i en redningsaksjon etc etc. Vi gjør faktisk mer enn å si cleared to land eller cleared for takeoff - det er ekstremt mye telefonarbeid og koordineringer - her går alt på norsk i dag.

Dette er med andre ord ikke gjort over natten og de som tror dette kan redde 2013 eller 2014 har rett og slett ikke peiling. Desverre er det flere av de som styrer landet eller i det minste ønsker å styre det (politikere), som har gått høyest ut i denne diskusjonen og det er skremmende. De vet åpenbart ikke hvordan ting fungerer. Fjerner vi norskkravet fjerner vi en barriere for å ha en så sikker og effektiv havari og redningstjeneste som mulig. At det i det hele tatt diskuteres i en sikkerhetsbransje er for meg utrolig.

Last edited by ClearedILS; 31-12-2012 at 12:13.
ClearedILS is offline   Reply With Quote