Quote:
Originally Posted by bamseh
Du må virkelig lære deg å skille epler fra hester. Det har da vitterlig vært problemer med levering av tjenesten, ikke med flygeledertjenesten som fag. Ingen fly har falt ned på grunn av dårlig flygeledertjeneste. Reisende i sommer ble forsinket fordi det ikke var nok folk på jobb, fordi tjenestetilbyder ikke hadde planlagt sommerbemanningen tilstrekkelig (for lite folk i utgangspunktet, og for mange på ferie på sommeren).
|
Og når det var for lite folk på jobb, er ikke det god nok grunn til å se på hva som kan gjøres for å øke tilgangen på flygeledere? Er det, eventuelt, noe som kun skal gjøres av Avinor og Luftfartstilsynet skal, på grunn av sin uavhengighet, ikke se på om regelverket er optimalt?
Quote:
Dette skjønner jeg ikke hva du mener med engang.
|
La meg forsøke teskje: Det er akutt mangel på flygeledere i Norge. Det er antydet, fra politisk og annet hold, at regelverket hindrer rekruttering av flygeledere, bl.a. på grunn av krav om norsk språk, som det har vært antydet er for strengt. Slik jeg tolker deg, er ikke lenger Luftfartstilsynet uavhengig og til å stole på, om de går inn i en slik påstand og evaluerer regelverket.
Da blir spørsmålet: Dersom Luftfartstilsynet ikke kan evaluere et regelverk basert på at dagsaktuelle hendelser fører til spørsmål om regelverket er hensiktsmessig, når skal de da kunne evaluere det? Skal de følge en oppsatt plan, der hver enkelt forskrift evalueres hvert 20. år?