View Single Post
Old 29-12-2012, 02:37   #549
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Har det du slår bombastisk fast noen som helst rot i virkeligheten?
Ja, det har vel det. Værøy AFIS fjernstyres fra BOO, riktignok ennå som en forsøksordning såvidt jeg har forstått. Og de amerikanske dronene som opererer, f.eks over Iran, er også fjernstyrte. Riktignok ikke fra BOO. Så teknologien er der allerede til å fjernstyre f.eks Gardermoen tårn fra f.eks Mumbai. Og piloten som skal lande på Gardermoen kunne gjerne sittet i rommet ved siden av.

Men er det en løsning som jeg ønsker velkommen? Nei, det er det ikke. Hvem skal skifte sikring ombord dersom den popper? Hvem skal ta over om lynet slår ned i flyet og slår ut kommunikasjonen med bakken? Skal flyene være automatisert slik f.eks en "pilot" styrer flyet kun ved avgang og landing og resten "ordnes" av noen datamaskiner ombord i samarbeid med datamaskiner på bakken? Eller skal flyene bli helautomatiske slik at man ikke trenger noen piloter?
En datamaskin gjør det den er blitt programert til å gjøre. Og har ingen fortalt den hvordan den skal reagere i en gitt situasjon, gjør den ingenting. Der er den menneskelige hjerne overlegen en datamaskin. Det betyr ikke at det man gjør nødvendigvis er riktig, men en godt utdannet pilot vil ha en bakgrunnsutdanning som vil kunne sette ham i stand til å fatte riktige beslutninger i kritiske situasjoner.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote