Quote:
Originally Posted by Turbomeca
Folk må lese artikkelen. Det er snakk om å bytte ut de to eldgamle P-3N-maskinene, som begge disponeres av kystvakten. Hva slags behov 333 skv måtte ha er uvesentlig.
|
Korrekt på en måte - det er ikke
skvadronen som har
behovet. Derfor har du rett i at 333 skvs behov er uvesentlig.
Det er
Kystvakten,
Forsvaret, (for å nevne noen) og en rekke andre aktører som har
behovene. En utvidet liste finner man sikkert på Forsvaret.no. -Det er disse aktørenes behov som rutes via Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH). Det er FOH som pålegger opprag til Forsvarets enheter. Så det er ikke
skvadronens behov som dekkes når skvadronen flyr operative tokt; det er
Norges behov.
For øvrig så forsøker jeg å finne ut hva artikkelen egentlig er for noe...
Det er i Offentlig Elektronisk Postjournal (oep.no) ingen registrert korrespondanse mellom firmaet i Canada og noen norsk offentlig instans
om dette temaet (takk til Cedlind for tipset om feilen som snek seg inn her), så kontakten mellom firmaet og "flere norske departementer" må være telefonisk? Eller er kontakten de har opprettet igjennom denne ene avisartikkelen?
PR-fremstøt? Et ønske om å være synlig i tilfelle en debatt om P-3 erstatter skulle blusse opp? Et ønske om å sette i gang en slik diskusjon? En kombinasjon? Tjene penger? Ønsker de å tilfredsstille Norges behov, eller å tjene penger?
Jeg tror dette er et PR-fremstøt og et ønske om å bli sett i en kommende konkurranse. I beste fall kan artikkelen være ment som en "vekker" for våre faglige og politiske ansvarlige som skal sørge for å ha en plan for hva man gjør når P-3 slutter å fly en gang i fremtiden. Forhåpentligvis vil en faglig utredning inneholde 100% korrekte opplysninger; men da blir vel heller ikke rapporten åpen for offentligheten. Det er imidlertid ikke overraskende om enkelte tror at en -300 maskin kan ta over oppdragene til en P-3... For det finnes klossmajorer i Luftforsvaret den dag i dag, som etter JSF-propagandaen spredd av LM, oppriktig tror på at F-35 JSF skal kunne ta over oppdragene fullt og helt. Gratulerer.
-Men et veldig interessant tema, og det kan absolutt godt hende at Dash 8 kan gjøre mye langs vår lange kyst. Artikkelen nevner jo Sundt Air som ukentlig flyr tokt langs norskekysten; selv om disse ikke flyr helt i nord.
Det virker imidlertid som om at "folk" tror Orion inneholder utstyr fra 1969. Punktum.