Belegget har utvilsomt vært bra i
BUD, men det blir litt som i Spania; Belegget på rutene i Barcelona og Allicante er også veldig bra, men med en så stor avgiftsøke som AENA la og legger opp til, så markeres det ved å trekke ut fly og redusere aktiviteten på de nevnte flyplassene. Det merkes på lokale jobber på og ved flyplassen først og fremst. Akkurat det samme gjelder for Ungarn.
Det finnes en grense for hvor mye flyselskapene aksepterer, og det er vel etterhvert allment kjent at terskelen til Ryanair er lavere enn de fleste andre selskap. Nå er det vel heller ikke akkurat mangel på fly på andre RYR baser som er årsaken til at de trekker 2 fly i
BUD - med rutereduksjon på ca 30% gjennom vinteren, skal det ikke stå på verken fly eller crew hvis de ville ekspandere på andre baser (iallefall frem til april
Jeg vet ikke om det er noen interesse for å forstå markedsmekanismen flyplassen i
BUD legger opp til, men jeg kan jo gjøre et forsøk på å forenkle det litt: La oss si vi tar utgangspunkt i f.eks. 20 baserte fly og ca 2100 bevegelser i uka under Malev epoken. La oss deretter si at dette tallet gikk ned til 15 baserte fly og 1500 bevegelser i uka, mens flyplassen fortsetter å benytte det samme inntektsbudsjettet som når Malev var en stor kunde. Kostnadene blir dermed fordelt over færre basefly og færre bevegelser = høyere kostnad pr fly og pr pax.
Slik Ryanair ser det skal verken Ryanair eller kundene straffes for å opprettholde/benytte tilbudet i kjølvannet av fly-kollapsen i Ungarn. Slik situasjonen utvikler seg med mindre trafikk for flyplassen må de snart øke kostnadene ytterligere for å kompensere for mindre Ryanair trafikk. Dette går utover Ryanair også, men det er nok en kalkulert risikode har regnet på. Hvis flyplassen etter denne manøveren fortsatt ikke revurderer sin avgiftssetting, ser jeg ikke bort fra at Ryanair trekker seg helt ut med basefly - omvendt proporsjonale avgifter er en dårlig ide uansett om man vil holde på lowcost operatører evt. tiltrekke seg kriserammede majors.
Jeg vet ikke om Ferihegy finansierer andre og mindre lønnsomme flyplasser i Ungarn, men det er vel ikke usannsynlig at økt trafikk også innebærer økt inntjening på mat og andre forretninger slik som på andre flyplasser...