View Single Post
Old 23-11-2012, 15:46   #128
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS annonserer 30 nye ruter i 2013

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
I andre tråder kritiserer vi ledelsen i SAS for å være for dårlig, men når de handler fornuftig, ved å ikke åpne nye ruter fra TOS eller ikke mange nok fra TRD så kritiserer vi den for å bruke hodet ved å ikke åpne ruter der det ikke er marked for det.
Implikasjonen av det du skriver her synes å være følgende:
Siden vi må anta at SAS-ledelsen er like godt informert i sine beslutninger, så er det vanskelig å kunne kritisere SAS i noen som helst saker fordi vi ikke sitter på tilstrekkelig bakgrunnsmateriale. Det er imidlertid mulig jeg misforstår.

På helt generelt grunnlag: Det som vel er tilfellet er at ledelsen nok kan gjøre feilvurderinger både i denne saken og i andre saker, selv om de er godt informert. Hvorvidt beslutningen om å åpne akkurat disse rutene og ikke andre er fornuftige eller ikke, har vi vel således ikke noe grunnlag for å hevde.

Jeg tror personlig at TOS (flyplassen, ikke undertegnede...) sitt problem er at det er langt unna, og en flymaskin okkuperes i flere timer enn fra andre steder i Norge. Selv om en rute kanskje isolert sett hadde vært lønnsom, så er kanskje alternativene mer lønnsomme. Det må vi selvsagt ha forståelse for. SAS utvider vel ruten til ARN til helårsrute, og det beste man kanskje kunne håpe på ville vært en rute til CPH for å mate videre ut i nettverket (eller til London som synes å være et populært sted å dra til). I tillegg er det jo en ikke helt ukomplisert planlegging for totalutnyttelse av kapasiteten, og de fleste rutene som nå opprettes synes å være av typen "her har vi et fly som er ledig i noen timer, så la oss slenge på en enkeltavgang til PRN, e.l." (dette er vel en oppskrift som f.eks. DY har hatt brukbar suksess med, så hvorfor ikke).

Noe som undrer meg er at man ikke setter inn mer kapasitet på en del destinasjoner i f.eks. Storbritannia. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fløyet til/fra England hvor flyene har vært tilnærmet 100% fulle lang tid i forveien (dette gjelder spesielt Manchester). Jeg sitter jo ikke på noen trafikktall og mine observasjoner er selvsagt ad hoc, men likevel så vil jeg kanskje tro at det er marked for mer kapasitet der.

Last edited by TOS; 23-11-2012 at 15:48.
TOS is offline   Reply With Quote