Quote:
Originally Posted by Futura
I andre tråder kritiserer vi ledelsen i SAS for å være for dårlig, men når de handler fornuftig, ved å ikke åpne nye ruter fra TOS eller ikke mange nok fra TRD så kritiserer vi den for å bruke hodet ved å ikke åpne ruter der det ikke er marked for det.
|
Implikasjonen av det du skriver her synes å være følgende:
Siden vi må anta at
SAS-ledelsen er like godt informert i sine beslutninger, så er det vanskelig å kunne kritisere
SAS i noen som helst saker fordi vi ikke sitter på tilstrekkelig bakgrunnsmateriale. Det er imidlertid mulig jeg misforstår.
På helt generelt grunnlag: Det som vel er tilfellet er at ledelsen nok kan gjøre feilvurderinger både i denne saken og i andre saker, selv om de er godt informert. Hvorvidt beslutningen om å åpne akkurat disse rutene og ikke andre er fornuftige eller ikke, har vi vel således ikke noe grunnlag for å hevde.
Jeg tror personlig at
TOS (flyplassen, ikke undertegnede...

) sitt problem er at det er langt unna, og en flymaskin okkuperes i flere timer enn fra andre steder i Norge. Selv om en rute kanskje isolert sett hadde vært lønnsom, så er kanskje alternativene mer lønnsomme. Det må vi selvsagt ha forståelse for.
SAS utvider vel ruten til
ARN til helårsrute, og det beste man kanskje kunne håpe på ville vært en rute til
CPH for å mate videre ut i nettverket (eller til London som synes å være et populært sted å dra til). I tillegg er det jo en ikke helt ukomplisert planlegging for totalutnyttelse av kapasiteten, og de fleste rutene som nå opprettes synes å være av typen "her har vi et fly som er ledig i noen timer, så la oss slenge på en enkeltavgang til
PRN, e.l." (dette er vel en oppskrift som f.eks. DY har hatt brukbar suksess med, så hvorfor ikke).
Noe som undrer meg er at man ikke setter inn mer kapasitet på en del destinasjoner i f.eks. Storbritannia. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fløyet til/fra England hvor flyene har vært tilnærmet 100% fulle lang tid i forveien (dette gjelder spesielt Manchester). Jeg sitter jo ikke på noen trafikktall og mine observasjoner er selvsagt ad hoc, men likevel så vil jeg kanskje tro at det er marked for mer kapasitet der.