Jeg velger å dele dette inn i to kategorier (kun Europa):
1. Svettetoktsfremkallende flyplasser
2. Behagelige flyplasser
Svettetoktsfremkallende flyplasser
Øverst på svettetoktslisten finner man - ikke overraskende -
CDG. En absolutt skandaleflyplass som har alt av det som skaper unødvendig stress; sikkerhetskontroller i hytt og gevær, klaustrofobisk og ulogisk utforming, franskmenn og Air Chance.
Jeg gjør også alt jeg kan for å unngå transfer i
FRA, som utelukkende reddes av tyskernes evne til å organisere. Store avstander, ganske trangt, sikkerhetskontroller, ja, i det hele tatt et lite mini-
CDG (minus franskmenn).
Takket være dårlig ledelse av sikkerhetskontrollen er også
BGO med på denne lite ærerike listen. Antall evakueringer per år er bemerkelsesverdig høyt - og alle gangene skyldes det "sikkerhetsglipper". Svettetoktene melder seg omtrent i det jeg passerer Kokstad. Men, Flesland kan også være fullstendig smooth sailing.
Nye
DOK kan oppsummeres som "same shit, different wrapping" i og med at terminalen er ny, men de ansatte er de samme som før. Mangler grunnleggende forståelse for kundeservice, særlig når det oppstår uregelmessigheter, noe som får svetten til å sile når det står på som verst.
Behagelige flyplasser
MUC er for meg en klar ener i Europa. Har lært av feilene i
FRA, er fornuftig dimensjonert mht. trafikk, ren og romslig, lett å finne frem, og overraskende korte avstander (sett ift. størrelse). Selv ikke når jeg er på vei hjem etter tre dager på Oktoberfest, klarer
MUC å fremkalle svettetokter. Det er imponerende!
Litt lenger syd kan man også føle seg trygg på at
ZRH leverer varene som forventet. Litt styr med passkontroll og tog for å ta seg til IC-flightene, men ellers er terminalen rett og slett flott. Pene fellesarealer, enkel togtransfer til sentrum, lys og romslig, ja, rett og slett et behagelig sted å være. Babyloungen (åpen for alle) er et kjempepluss for alle som reiser med småbarn.
Kunne sikkert trukket frem mange flere i begge kategorier, men tar kun med topp og bunn.