Quote:
Originally Posted by Lamox
Ingen i SAS tror nok at problemet løses ved å lukke øynene for PROBLEMET, men jeg forstår godt at en del har behov for å lukke øynene fra Flyprat. Spesielt når personer uimotsagt får slenge ut edder og galle på grunn av ting de har "hørt i gaten om fest på Soi Cowboy", slenge ut om 6-dagers stop i BKK, og konkludere med at SAS bør gå konkurs. Slike usle kommentarer er vonde å svelge når en vet at konkurs er en reell trussel de nærmeste dagene!
Men generelt så må jeg si at de fleste her inne har hatt en grei tone i denne ufattelig lange tråden, og spesielt noen av dere som jeg stadig har vært uenige med, har fremført deres argument på en helt grei måte. Blant annet du og han der underbetalte småbedriftslederen...
Men over til det saken dreier seg om - personlig så syns jeg det tyngste i kravene er;
- Å gå ned 15% i lønn, som gir en lønnsnedgang på ca 30% de siste par årene.
- Å øke til 195 arbeidsdager - dette er 195 døgn borte fra familien. (DY har 177)
- Å nesten halvere pensjonen, og samtidig gjøre den innskuddsbasert.
- At pensjonsalderen går opp fra 60 til 65 år.
47,5 timers uke, noe kortere ferie, kortere stop mellom langturer, mindre weekendfri, lavere diett, dårligere hotell etc etc plasserer jeg i småsaksavdelingen, men de bidrar til at innrømmelsen som kreves totalt sett er ganske voldsom.
Likevel så tror jeg ikke at det er noen veg utenom at disse innrømmelsene gis. Om det blir nøyaktig som krevd vet jeg ikke, og hvis foreningene kan komme med alternativ som gir en like stor innsparing for SAS, men som kan svi litt mindre for de ansatte, så håper jeg SAS er voksne nok til å la realitetene og ikke prinsippene styre!
EDIT: Ooops - der forsvant innlegget til TOS som jeg svarte på......
|
Lamox, jeg tror du tar feil konklusjonen. Og jeg vil gjerne begrunne dette.
Da
SAS sjefen la frem spareplanen hadde jeg personling inntrykk "Ok, na begynner de smertefulle grep. Nesten altfor sent, men de begynner". Og min personlig inntrykk ble at dette er radikalt, men at
SAS vil klare seg. Mange her inne tror at dette "4Excellence NG" er den finale lösning til alle
SAS sine problemer. Det stemmer ikke. Det er bare den förste av mange smertefulle omstillinger. Og trolig den som er minst smertefullt.
Na - bare 5 dager senere - er jeg personlig overbevist at man kan ikke reformere
SAS. Det hva
SAS ikke har er tid. Og disse diskusjoner med fagforeninger tar tid. I dette tida taper SK mange millioner kroner i omsetning til sine konkurrenter. Jeg er personlig ogsa sjokkert hvor amatörisk
SAS ledelsen har handtert de siste dagene og la det eskalere. Husk, at de virkelig smertefulle ting har man ikke enda diskutert, nemelig pa hvilked mate man bruker sine begrensede og verdifulle ressourcer.
SAS har blitt en anakronistisk institusjon, like flexibel som den katoliske kirke. Denne epoken, hvor
SAS som (sosial-demokratisk) ideal og konstrukt fungerte vel, ga positive resultater og ble livsnödvendig for den skandinavisk samfunnet, denne epoken er rett og slett over. Livet vil ikke stoppe opp i Norden dersom
SAS stopper a flyve. Det vil ta noen fa uker, og sa vil alle ruter - som viser nok volum og dermed en lönnsomhet - bli tatt over av nye operatörer.
Episoden viser nok en fundamentalt problem. Alltid vil de fagforeninger diskutere med, noe som er ok siden de ansatte har en rett til dette, men de vil diskutere sa lang som det tar, uansett hvor mye tid det tar. Rett na har man ingen tid a diskutere lengre, man ma agere, ellers blir man slatt konkurs. Dette fundamentale grunn-holdning vil forsatt vaere tilstede i fremtida.
En konkurs vil vaere en bittert sak for de ansatte. Men - fra forretnings syn - er det en sjans a starte pa nytt. Ta de deler av
SAS som leverer gode resultater og bygge pa dette. Men samtidlig kvitt deg med de murstein som henger rund
SAS sitt halse og drar rett na heile skuta ned. Og gi denne nye delen en ung, frisk og dynamisk image.
Selv om ikke det gjennomstar deler av
SAS sa vil ikke alle arbeidsplasser forsvinne. De konkurrenter vil ta opp folk, spesielt de som er veldig fagopplaert og har bred erfaring. Dette er en skatt som
SAS sitter pa, men den kan ikke selges... Det vil komme flere nye konkurrenter og navaerende partners inn i marked, tilbyd vil bli bredere og bedre, det vil trolig vaere pa noen ruter bli enda billigere a fly. Sa kan en konkurs ogsa vaere begynnelsen av noe helt nytt og annet. Og de fleste kunder bryr seg svaert lite om hvilked navn star pa flyet. Husk hvor store media-oppslag det ble etter Cimber sitt konkurs. Og na har samfunnet i Danmark en enda bedre tilbud enn för.