Debatten på NRK1. For Norges del betyr det lite at
SAS går konk. De 5500 norske
SAS-ansatte får seg jobb på 0-6 måneders horisont, og vi har verdens beste velferdsordninger i overgangsperioden. Rutenettet som Widerøe har består uansett, og er det eneste kritiske samferdselsmessig. De store rutene
OSL-
BGO,
OSL-
SVG og
OSL-
TRD kan Norwegian, Widerøe og ikke minst Ryanair, Easyjet og svenske lavprisaktører få opp å gå ila få uker dersom Avinor og staten legger til rette for det. Andre mellomstore norske flyplasser som Kjevik, Evenes, Vigra etc får trolig dårligere tilbud enn i dag, da
SAS har vært hyggelige og latt ruter gå i tap over lang tid. De forretningsreisende som skal ut av landet bor stort sett i den nedre delen av Norge, altså syd for Nord-Trøndelag. Her er KLM/AF, Lufthansa og BA godt tilstede, og parat til å øke flyvninger til sine store huber. Og dette gjør sistnevnte selskaper mye bedre enn
SAS. Vi som forbrukere, enten gjennom jobb eller privat kommer trolig til å få bedre service, nyere fly og ikke minst lavere priser enn de høye prisene
SAS har operert med i alle segmenter siste årene.
La gjerne
SAS få en siste sjanse, og la dem selge unna siste rest av assets og flymotorer, men det er helt absurd at et vannskjøttet selskap som
SAS får subsidier, lån og kassakreditt mens andre aktører ikke får det.