Quote:
Originally Posted by Commuter
De tjener ingen ting på tullball, men de tjener utrolig mye på å vinkle overskrift og artikkel i en retning som gir mest mulig klikk. Det var en journalist som twitret (husker ikke hvem, og mulig at han fortsatt gjør det) hvordan endrede overskrifter, ingresser og illustrasjonsbilder slår inn på antall klikk.
Ikke sjokkerende vil en overskrift av typen " SAS Timer unna konkurs?" selge mye mer klikk enn å presentere sannheten.
For øvrig er jeg overrasket av at VG fremstod som en av de mer ansvarlige i dekningen denne saken på søndag.
|
Joda, dette er jeg helt enig i. Avisene skal selge annonser og løssalgsaviser, men min kommentar dreide seg om ekspertenes incentiver til å si det som gir dem tilgang til oppslag. Det er i forlengelsen av dette ikke uvanlig at slike oppslag blir veldig spissformulerte, fordi det er dette journalistene vil ha. Forbehold etc. er ikke noe som gir "gode" artikler i deres verden.