Quote:
Enig med Tally-Ho. I tillegg synes jeg dette fokuset på lønninger blir litt vel ensidig, om enn ikke som forventet i slike fora. Disse kostnadskuttene i cockpit og kabin gjøres nok mer for å skape goodwill og fred, de burde ikke være noe make it or break it for SAS som selskap. Jo, SAS har en CASK som er altfor høy. (0.82) Men lønninger til de flygende utgjør for de fleste selskaper stort sett under 20% av det totale kostnadsbildet. Hvor stort utslag vil en 15% lønnsnedgang utgjøre på denne altfor høye CASKen? Man kan like det eller ei, men SAS er på langt nær noen klar lønnsleder hverken i Norge eller sammenlignet med ordentlige selskaper i andre vestlige land. Delta har f.eks. lønninger på SAS-nivå og gikk med $1 mrd overskudd i Q3. Selv om man raserer lønnsvilkårene ned til LCC-standard så vil CASKen fortsatt være i størrelsesorden dobbelt så stor. Then what?
|
Dette er problemstillingen i et nøtteskall.