Quote:
Originally Posted by Utflyttet
Det som gjelder nå er vel i all enkelhet:
- Det er komplett likegyldig hvem sin feil alt mulig skulle måtte være, både nå og historisk.
- Eierne (i praksis bankene og andre kreditorer) har sagt at nå får man enten orden i butikken ellers er det exit stage left for hele bolaget.
- Eierne har forklart de ansatte at nå har man valget: en siste runde på ledelsens vilkår eller slukke lyset.
|
Det er vi slet ikke uenige om - og det er jeg sikker på medarbejderne godt ved. Men det betyder ikke at man ikke kan nå samme resultat med en anden aftale en den ledelsen har lagt frem. Der findes mange veje til målet.
Quote:
Nå har det i mange nok år vært svak ledelse som ikke har turd å sette hardt mot hardt, eller å så SAS sin struktur inn i nåtiden, og tilsvarende mange grupperinger ansatte som har satt sine kortsiktige behof forran andre ansatte og bolaget. Dette har nå kostet så mye penger at det er ikke noe snakk om å gå flere runder, det er ikke så mye mer å diskutere.
|
Det er jeg forsåvidt også enig med dig i. Jeg synes det er positivt at man tager "det endelige opgør" og får lavet en holdbar model for fremtiden. Det koster naturligvis også medarbejderne noget. Jeg har heller ikke hørt noget der ikke er indstillet på det. Jeg er overbevist om at medarbejderne hellere end gerne vil have ro på arbejdspladsen og er godt og grundigt trætte af den ene sparerunde efter den anden. De vil gå langt for at få ro og fremtidsudsigter.
Quote:
Sett fra en kundes perspektiv sier jeg det enkelt: se å få butikken i orden, SAS er ikke uunværlig, det er mange alternativer, og jeg skyr MOL og tilsvarende modeller som pesten.
|
Det er jeg såmænd heller ikke uenig med dig i og det tror jeg heller ikke de ansatte er.
Quote:
Til de som mener de er berettiget sin ønskearbeidsplass på sine vilkår selv om verden rundt har endret seg, så har jeg lite sympati. Jeg har siden jeg var ferdig med videregående selv skapt mine egne jobber. På tross av at jeg ikke er nådd 40 enda, så er jeg allerede på tredje generasjonen kunnskap, hva jeg drev med for 10 år siden hadde ikke gitt meg noe inntekt i dag, og slik var det 10 år før det. Det er helt mulig å gjøre noe nytt, om man vil.
-A
|
At tale om ønskearbejdsplads på egne vilkår - er man way past. Det er mange år siden. Med de nye vilkår som er lagt frem, så er jeg også ganske overbevist om at rigtig, rigtig mange allerede er igang med at kigge efter nyt job eller vil komme til det meget snart - for det er helt enkelt ikke muligt at få et normalt familieliv til at fungere under de forhold som der er lagt op til. Vi er langt ude over at der bare er tale om forkælede medarbejdere, der vil have mest mulig fritid og eksotiske layovers - det er også mange på siden det var virkeligheden.
Vilkår lignende det har jeg ihvertfald ikke kunne finde i nogen som helst anden branche. Selv flyvende må have en grænse og den tror jeg faktisk er ved at være nået nu. Men det positive er jo så at der sikkert er en masse unge der får chancen får at få en karriere uden privatliv