Quote:
Originally Posted by SAS-Steward
Nå skal jeg hverken være belærende eller bombastisk, men jeg mener det i en slik situasjon er viktig å delta på de møter man kan. Både med ledelse, og med fagforening.
Om man ikke gjør det, er men etter mitt syn dum.
Man må ta til seg den informasjonen som finnes, og mye av det som skrives i media er direkte feil. Har selv ved flere anledninger sett dette i dag.
Så til alle i Sverige, Danmark og Norge, skaff dere informasjon fra både ledelse og fagforeninger, ikke vær dumme.
Propagandamøter? really?
My god!
|
Som sagt forstår jeg godt at man reagerer når man ser hvad ledelsen lægger frem - det er trods alt ret ekstreme forandringer - og ikke mindst metoder der bliver brugt - og når ledelsen mere eller mindre tager medarbejderne som gidsler og lægger selskabets fremtid i deres hænder, så synes jeg faktisk heller ikke det er nogen særlig fair eller smart måde at gøre det på. Det kan man gøre langt bedre og med samme resultat. Medarbejderne ved godt hvor alvorligt det er.
Om reaktionen så er at blive væk fra informationsmødet eller noget andet kan man så diskutere. Personligt ville jeg nok også have valgt at møde op for at få informationen og det har da også stået alle medarbejdere frit at gøre det. Spørgsmålet er så hvor mange der i det hele taget har haft muligheden for det alligevel når hovedparten er ude på linierne og andre også har en familie at tage sig af derhjemme, bor langt fra
CPH osv. Men men...
Med det jeg har hørt og set fra ledelsen, ja så synes jeg faktisk det kan minde om propoganda. Store dele af konsekvenserne er udeladt i materialet. Det bliver fremstillet som en take it or leave it deal og dermed skubber ledelsen ansvaret for fremtiden direkte ned på medarbejderne. Og når man så samtidig ikke vil give et klart svar på om man vil forhandle eller ej - og heller ikke vil give et klart svar på hvad alternativet er, så synes jeg faktisk det bliver lidt urimeligt.
Jeg køber ganske enkelt ikke præsissen for at
SAS ledelsens fremlægning er eneste mulighed for at opnå disse besparelser. Det kan gøres på tusind forskellige måder - med samme resultat. Mange måder som måske endda gør det mere leveligt at have jobbet fremadrettet.
Jeg er - som sagt - ganske overbevist om at alle er indstillet på at finde en løsning og gerne vil bevare deres arbejdspladser i fremtiden også - og også gerne bidrage økonomisk, med arbejdstid, fleksibilitet m.v. Men der er absolut ingen der siger at der ikke kan findes mere hensigtsmæssige eller andre måder at lave en nye aftale på. Det har
SAS hidtil afvist at kigge på andre modeller eller tilpasse en aftale, så den bedre passer med at have et liv udenfor jobbet.
Jeg håber virkeligt at man kommer frem til en løsning, som alle kan leve med og dermed håber jeg også at ledelsen - som medarbejderne - er villige til en forhandling.
Diktatur har sjældent ført noget godt med sig.