View Single Post
Old 12-11-2012, 01:42   #36
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Forklaringen kan kanskje være at de fleste vurderer lange dager som den største sikkerhetsrisikoen, og ikke at det er manglende hvile før arbeidsøkten. Dette basert på en veldig kjapp gjennomlesning av spørsmål og svar.
Du er inne på noe essensiellt. Mange av de kritiske argumentene mot pilotenes frustrasjon viser til statistikk som at for eksempel SAS ligger godt under maksimumskravet med 8,5 timer i gjennomsnitt. I dette tilfellet blir gjennomsnitt meningsløst å bruke (med mindre man argumenterer for det når det gjelder langsiktig utmattelse, som dog mange frykter kan bli et problem). Så lenge de regulatoriske myndighetene tillater en landing etter å ha vært våken i 22 timer i ekstremtilfellet, vil det teoretisk sett være mulig.

Som Sidney Dekker skriver i sin bok "Just Culture", er dette en meget farlig tankegang. Selv om utenforstående føler en (falsk) trygghet ved å vite at arbeidsdagene gir et gjennomsnitt på 8,5 dager, så kan det ikke på noen måte rettferdiggjøre at man kan dra enkelttilfeller opp mot 22 timer. Det er enkelttilfellene som dreper, ikke gjennomsnittet. Flysikkerhet kan ikke kun sees på som statistikk, der man i et statistisk utvalg trekker gjennomsnittet eller ser bort i fra stort avvikende enkeltresultater. Enkeltresultatet kan være en alvorlig ulykke, eller en nær ulykke som sådan. Det er disse vi må fange opp med lov og regler.

Handler man ikke prevantivt, men tenker at man bør gi selskapene store handlingsrom ("for det går jo som regel bra"), da gjør vi oss selv en stor bjørnetjeneste til den gangen vi med etterpåklokskap ser tilbake gjennom Reason's perfekte opplinjede ostehull og angrer.

Last edited by Keypoint; 12-11-2012 at 01:45.
Keypoint is offline   Reply With Quote