View Single Post
Old 11-11-2012, 23:53   #32
Commuter
ScanFlyer Silver

Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Poenget med en noe mer objektiv statistikkilde er jo å identifisere hvor stort problem dette er. At folk som rapporterer her inne om hvor slitsomt det er tror jeg egentlig få stiller spørsmålstegn ved.
Helt enig.. Spørsmålet i undersøkelsen er "Har det skjedd at du har duppet av/sovnet i cockpit, uten at det var avtalt med din kollega?", og dette sier ingenting om det gjelder i din 20 års-karriere eller om det skjedde i år. Jeg har ingen problemer med å tro at piloter i dag har alt for lange arbeidsdager, men det hadde vært fornuftig å avgrense spørsmålet slik at man kan se hvordan problemet er under dagens forhold.

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Jeg regner også med at SAS også ligger veldig godt an i europeisk sammenheng når det
arbeidstid for piloter (foreløpig). Derfor synes jeg det er meget merkelig at til tross for
dette er man i skandinavia betydlig trøttere en andre steder.
Samtidig har jeg inntrykk av at piloter i Norge jobber under ganske mye tyngre forhold enn andre piloter i Europa. Korte turer, mange stopp og vanskelige flyplasser og værforhold.
Dette kan helt klart virke inn på konsentrasjon og evne til å utføre jobben sin.

I forhold til din kommentar om fritiden, så synes jeg det er litt merkelig. Skal min arbeidsgiver kunne kreve at jeg må bruke brorparten av fritiden min til å være opplagt til jobb?
Commuter is online now   Reply With Quote