Quote:
Originally Posted by Earlybird.
Det er nok vanskelig, kanskje umulig, å finne en eksakt statistikk på dette.. Jeg tror nok dette er et større problem nå en for 10 år siden. Dette fordi piloter i dag jobber betydelig mer enn før.
|
Eksakt statistikk er ikke målet i seg selv, for det er nok, som du sier, bortimot umulig å få tak i (det vil bl.a. kreve at man spør absolutt alle piloter, noe som er urealistisk). Min innvending var at jeg gjerne skulle sett belegg for disse påstandene basert på en undersøkelse som man faktisk kan etterprøve. Kanskje er selve undersøkelsen tilgjengelig, men jeg fant kun en kortfattet rapport, som ikke ga meg noe mer enn noen %-er her og der uten f.eks. å redegjøre for hva de hadde spurt om.
Du skriver at det vi vet om menneskers begrensninger burde være viktigere enn statistikk, og jeg er ikke uenig i at dette er et poeng. I forlengelse av dette: Hvor lenge har man hatt dagens restriksjoner om arbeidstid på plass, og hvordan var dette før dagens ordning? Hvis det ikke har vært "innstramminger", er årsaken til at fatigue nå synes å være et større problem enn før at man utnytter de ansatte nærmere opp mot grensene?
Quote:
Man kan jo spørre seg selv.. Er det godt nok at "det gikk bra denne gangen også"? Skremmende at ikke EASA tar forskningsrapportene de selv har bestilt mer seriøst! Største oppfordringen til EASA for å skjerpe reglene er at USA akkurat har gjort dette... Er vi i Europa bedre enn våre kolleger i USA?
|
Jeg kjenner det foreslåtte regelverket og Moebus-rapportens anbefalinger for dårlig til å vite hva som er tatt hensyn til og hva som ikke er det. Har man har tatt innover seg noe som helst av den innsikten som rapporten kommer med?