View Single Post
Old 11-11-2012, 21:21   #27
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det du nevner her er helt klart gode poenger. Likefullt så hadde det vært interessant å vite hvilken tidsperiode man har spurt om. Det er jo ikke å feie problemene under teppet, eller å late som de ikke eksisterer, men å få et bedre bilde av problemstillingen. Jeg synes det er underlig at man i det hele tatt reagerer på et slikt spørsmål, for det burde vel være i alles interesse å få dette grundigere belyst.
Det er nok vanskelig, kanskje umulig, å finne en eksakt statistikk på dette.. Jeg tror nok dette er et større problem nå en for 10 år siden. Dette fordi piloter i dag jobber betydelig mer enn før.

Saker som taler for at den siste statistikken stemmer er å se på ulykker som har vært linket mot fatigue. USA har også valgt å legge maks duty til 12 timer, som er det ekspertene anbefaler. Tyske DLR skriver i en rapport at man oppleverer sterk redusert konsentrasjons evne fra ca 12 timer og utover... All forskning tilsier at det ikke skulle være forsvarlig med de nye bestemmelsene som veldig mulig snart blir en realitet.. Derfor tror jeg forskning og det vi vet om menneskets begrensninger burde være viktigere enn hvorvidt statistikken stemmer eller ikke...

Man kan jo spørre seg selv.. Er det godt nok at "det gikk bra denne gangen også"? Skremmende at ikke EASA tar forskningsrapportene de selv har bestilt mer seriøst! Største oppfordringen til EASA for å skjerpe reglene er at USA akkurat har gjort dette... Er vi i Europa bedre enn våre kolleger i USA?

Personlig tror jeg desverre fatigue vil stå for flere ulykker fremover.
Earlybird. is offline   Reply With Quote