Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..
Jeg tror uten tvil at grunnen til denne forskjellen er underrapportering.. Slik jeg har opplevd utviklingen de siste årene jobber man nå både lengre dager og mer. Svært lite standby.. Selskapene har blitt mye flinkere til å utnytte mannskapet helt opp mot maks... Arbeidspresset er betydelig høyere enn før.. Jeg har flere ganger vært trøtt på jobb, men rapporterer det ikke. Ofte er de tyngste vaktene de som inneholder split duty.. Dette er det også mer av nå mener jeg... Dere ikke flygende kan jo spørre dere selv hvor opplagte dere tror dere er når dere skal dra på jobb, for så å ha et avbrudd på 3-6 timer og så fly enda mer... man blir sliten!! Noen selskaper legger også denne split duty vakten over 2 kalender døgn.. dvs man kommer sent inn og tidlig ut. Jeg mener dette er uheldig. man klarer ikke ha noen som helst form for normal søvnrytme under slikt arbeid, som virkelig påvirker kvaliteten på søvnen.. Tror dette er et tema som er kommet for å bli! Det har vært kjempe tema i USA, og de har tydeligvis tatt alvoret..
Når en pilot rapporterer at han har sovnet på jobb, signerer han også på at han har hatt så dårlig dømmekraft, at han eller hun har dratt på jobb i en state av fatigue hvor man ellers skulle meldt seg unfit.. Alle normale mennesker i denne bransjen vet at begge de sitter langt inne... Så er det faktisk også ofte så enkelt at man ikke gidder ta seg bryet med å rapportere... og det er jo selvsagt uheldig
Last edited by Earlybird.; 11-11-2012 at 19:35.
|