Quote:
Originally Posted by TRjumper
Hvis ikke du vil tage 1. håndsberetninger for gode varer har vi ikke så megt mere at snakke om.
|
Poenget mitt var ikke å ikke legge vekt eller ikke tro på slike observasjoner som du viser til, men å påpeke at en rapport skrevet av og for en bransjeorganisasjon kanskje ikke alltid er helt nøytral i sin vektlegging av ulike forhold. Akkurat det forholdet må det være lov til å problematisere.
I min jobb må man sjekke slikt mot andre, nøytrale kilder, eller evt iallefall gå inn i detaljene rundt spørsmålsstilling og svar for å vurdere hvor mye informasjonsverdi en slik rapport har, og mine øvrige spørsmål til hva som man faktisk er spurt om står forøvrig fortsatt etter å ha lest gjennom rapporten. Det står ikke noe om hvor hyppig dette rent faktisk skjer, annet enn hvor mange piloter som rapporterer at det har skjedd med dem. For å få et inntrykk av hvor stort problem dette er ville det derfor vært fint å f.eks. vite om dette er i løpet av et år eller i løpet av karrieren, og hvor hyppig dette skjer (antall observasjoner per måned per person som svarer, f.eks.).