Quote:
Originally Posted by VC-10
Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan se på dette som en kampanje mot SAS. Jeg synes artiklene er rimelig edruelige. SAS er i en svært alvorlig situasjon -hvor alvorlig får vi kanskje vite i morgen, og dette er en sak som interesserer skandinaver flest og det skulle bare mangle at mediene ikke skulle følge opp dette. Jeg tror nok ikke at eierne vil la SAS går konkurs, men hadde ikke dette vært et selskap som statene har sterke interesser i hadde vel selskapet allerede vært borte!?
|
Naturligvis er
SAS i en alvorlig situation - det tror jeg alle er klar over. Men medier i ugevis bringer "katastrofe-overskrifter" - primært på baggrund af en enkelt blogger med kilder, der tydeligvis ikke har fået fat i alle fakta - endda uden selv at have andre kilder eller krydschecke noget som helst, så bliver det altså for dumt. Journalisterne elsker at lave sådanne overskrifter og får flere klik på deres websites samt sælger lidt aviser. De får sat i skræk i livet på læserne/kunderne og elsker det. Helt uden at tage hensyn til hvor alvorlige konsekvenser sådanne udokumenterede påstande kan have.
Som du selv skriver er skandinavere interesserede i emnet og deres eneste kilde til information p.t. er fejlagtige oplysninger i medierne. Det er bensin på bålet og pludseligt er medierne med til at påvirke udfaldet af sagen - fremfor at dokumentere virkeligheden. Det ser vi desværre også på mange andre områder, men det gør det ikke mere rigtigt.
At
SAS så har håndteret hele denne sag til langt under dumpekarakter PR-mæssigt er så en anden sag. Jeg har sjældent set en så alvorlig sag, som er kommet helt ud af kontrol hos PR-afdelingen. Om de er helt uden evner - eller bare lever i deres lukkede osteklokke og ikke ser alvorligheden at mediernes fejlagtige og hypede dækning ved jeg ikke, men det burde være stoppet for længe siden.
En ting er dog sikkert. Det hjælper hverken
SAS, de mange tusinde ansatte, avis-læserne eller passagererne at blive ved med at hype denne sag op til katastrofe-overskrifter. Det hjælper kun på avissalg og annoncesalg på avisernes websites. Og det er nok i virkeligheden primært det at visse mediers "kampagne" går ud på - uanset den pris
SAS kommer til at betale for det.